˝سینما˝ به ذات خود ندارد عیبی . . .

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

˝رسوایی˝ پرفروشترین فیلم سال ۹۲ شد

˝رسوایی˝ مسعود ده نمکی با فروش ۶ میلیارد تومانی، لقب پر فروشترین فیلم سال ۹۲ را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین؛ در روزهای پایانی سال ۹۲، طبق روال هرسال اسامی پرو فروش ترین فیلم های سال اعلام می گردد. میزان فروش فیلم ها از ابتدای اکران نوروزی سال قبل محاسبه می گردد. امسال فیلم های مهمی در سینمای اکران شد و فروش های خوب و قابل قبولی داشتند، اما برای سال آینده فیلمی را نداریم که بتواند مخاطب را برای حضور در سالن های سینما ترغیب کند. پروفرش ترین فیلم سال ۹۲ طبق آمار و ارقام، فیلم رسوایی مسعود ده نمکی است که در نوروز ۹۲ روی پرده رفت و به فروش قابل توجهی دست پیدا کرد. فیلمی دیگری که توانست در سال ۹۲ لقب دومین فیلم پرفروش را به خود اختصاص دهد فیلم پوران درخشنده یعنی “هیس دخترها فریاد نمی زنند” بود. فیلم های “حوض نقاشی” به کارگردانی مازیار میری و “گذشته” اصغر فرهادی در رتبه های بعدی پرفروشترین فیلم های سال ۹۲ قرار گرفتند.

رسوایی، معراجی‌ها‌ و سریال اکران نوروزی

رسوایی پر فروش ترین فیلم سال ۹۲ قرار گرفت شاید در نگاه اول سبب تعجب باشد که این فیلم چرا پرفروش ترین فیلم سال ۹۲ شده است. مسعود ده نمکی بعد از ساخت سه گانه اخراجی ها جایگاه قابل قبولی در میان عوام پیدا کرد و توانست جایگاه خود را میان مردم ثبت کند. یکی دیگر از خوش شانسی هایی که نصیب این کارگردان سینما می گردد این است که همه فیلم هایش در مهم ترین فصل سال اکران می شوند. به هر حال چه بخواهیم ، چه نخواهیم رسوایی پرفروش ترین فیلم سال ۹۲ شده است و تا زمانی که ده نمکی فیلم بسازد، فیلم هایش در نوروز اکران می شوند. در حال حاضر هم فیلم “معراجی ها “در حال اکران است.

هیس دخترها فریاد نمی زنند؛ دور دنیا در چند ماه

موفقیت های داخلی و خارجی آخرین ساخته پوران درخشنده این فیلم را به یکی از فیلم های مهم و پرفروش در سینمای ایران بدل کرد. “هیس دخترها فریاد نمی زنند “همزمان با عید فطر اکران شدو با فروش معادل چهار و نیم میلیارد  در رتبه دوم پر فروش ترین فیلم سال ۹۲ قرار گرفت. هیس بعد از اکران در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را به خود اختصاص دهد. این فیلم در سینماهای کشورهای مختلف به ویژه آمریکا برای مدت محدودی اکران شد و مورد استقبال مخاطبان بین المللی هم قرار گرفت.

حوض نقاشی؛ فیلمی که انتظارها را بر آورده نکرد

“حوض نقاشی” آخرین ساخته مازیار میری بود که در ابتدای سال ۹۲ اکران شد و توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. این فیلم با فروشی معادل ۴ میلیارد توانست لقب سومین فیلم پر فروش سال ۹۳ را به خود اختصاص دهد. هر چند انتظار ها را نزد منتقدان و مخاطبان جدی سینما برآورده نکرد.

گذشته؛ ای که ناکام ماند

تازه ترین ساخته اصغر فرهادی همزمان با جشنواره کن نتوانست در ایران اکران شود و با تاخیر یک ماهه ای در سینماهای ایران اکران شد. این که “گذشته” را به عنوان فیلم خارجی محسوب کنیم یا نه خود جای بحث های مفصل تر دارد. اما”گذشته” اصغر فرهادی در مدت زمان اکرانش در ایران توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان در تهران و شهرستان ها فروخت تا رتبه چهارمین فیلم پرفروش سال ۹۲ را به خود اختصاص دهد.

سال سینمایی ۹۲ کم کم دارد به انتها می رسد و به طور جدی باید نگران وضعیت اکران در سال آینده بود. این که فیلمی وجود ندارد تا مخاطب حاضر باشد برای تماشای آن بلیت تهیه کند و به سالن سینما برود شوخی نیست و به یک معضل برای مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران بدل شده است. این که فیلم خوب در هر فصلی اکران شود مخاطب خود را پیدا می کند حرف درستی است اما با وضعیت موجود و پیش رو نمی توان بر اساس آمار و احتمالات به سال سینمایی امیدوار بود. در اکران نوروزی فیلم ها طوری چیده شدند که شاید پر فروش هم بشوند اما این انتهای راه نیست. بیش از ۱۲۰ فیلم در سال ۹۲ در سینمای ایران تولید شد که این فیلم ها باید به اکران برسند و ما با کمبود سالن سینما و بحران مخاطب مواجه هستیم. برگزاری برنامه هایی همانند “سلام سینما” شاید درمان موقت باشد و در کوتاه مدت برای مدیران ارزشمند به نظر برسد اما باید اقدام های جدی تری برای آشتی مردم با سینمای ایران صورت بگیرد.

انتهای پیام/۵۵

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.