آتش سوریه در حال سرایت به ترکیه است

رهبر حزب ملی گرای ترکیه:

جهان > اروپا
دولت باغچه لی رهبرحزب حرکت ملی ترکیه بعنوان دومین حزب بزرگ مخالف درمجلس این کشور، روزچهارشنبه در واکنش به اقدام تروریستی اخیردرترکیه که دهها کشته وزخمی برجای گذاشت، ازسیاست های دولت آنکارا درقبال سوریه انتقاد کرد وگفت: آتشی که درسوریه افروخته شده درحال سرایت به ترکیه است.

به گزارش ایرنا، وی این مطلب را روز چهارشنبه در مرکز حزب متبوع خود در شهر غازی آنتپ که شنبه شب شاهد انفجار شدیدی بود و طی آن ۹ تن کشته و بیش از ۶۴ تن زخمی شدند، در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد.

باغچه لی که به همراه سران دولت آنکارا و رهبران احزاب سیاسی برای نشان دادن وحدت و یکپارچگی ترکیه در قبال حملات تروریستی و برای شرکت در مراسم تشییع جنازه قربانیان این حادثه به غازی آنتپ سفر کرده است، گفت: گروه’پ.ک.ک’ از هرج و مرج و اغتشاشی که در نزدیکی مرزهای ترکیه ایجاد شده بهره می برد.

وی که سخنانش به طور زنده از شبکه های خبری ترکیه پخش می شد، با تاکید بر اینکه این انفجار توسط پ.ک.ک صورت گرفته است، گفت: سه احتمال در این حادثه وجود دارد. یا پ.ک.ک راسا دست به چنین کاری زده است و یا اینکه سازمان اطلاعاتی سوریه برای انتقام گیری از سیاست های اشتباه ترکیه در قبال سوریه به نوعی از طریق پ.ک.ک دست به چنین کاری در ترکیه زده است و یا اینکه دشمنان خارجی ترکیه که موجودیت ملت ترک را نمی دانند، پ.ک.ک را برای انجام نیات شوم خود در ترکیه آلت دست قرار داده اند.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که به شدت با سیاستهای دولت آنکارا در قبال بحران سوریه مخالفت می کند، مدعی شد دست هایی در کار است که می خواهد در ترکیه بین سنی و علوی اختلاف افکنی کند و یا جنگ برادری راه اندازد که باید هشیار بود.

سیاست های اشتباه آنکارا علیه دمشق هزینه سنگینی برای ترکیه خواهد داشت

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه نیز روز چهارشنبه در اعتراض به سیاست های خصمانه آنکارا علیه دمشق اعلام کرد: سیاست های اشتباه دولت اردوغان هزینه سنگینی برای ترکیه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز نشست امنیتی ترکیه و آمریکا در باره سوریه در آنکارا ، ‘فاروغ لوغ اوغلو’ معاون حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه در یک اطلاعیه این مطلب را عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست های اشتباه دولت ‘ رجب طیب اردوغان ‘ نخست وزیر ترکیه گام به گام این کشور را به جنگ با سوریه می کشاند ، افزود: اینگونه اشتباهات موجب پرداختن هزینه سنگینی برای ترکیه خواهد شد.

معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه ، سخنان ‘احمد داود اوغلو’ وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن در داخل خاک سوریه را مایه نگرانی و در راستای فریب افکار عمومی ترکیه ارزیابی کرد و افزود: تحقق این امر به سه شرط پذیرش دولت سوریه ، توافق مخالفان و دولت سوریه و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل مشروط است.

وی افزود: داود اوغلو ادعا کرده است که اگر شمار پناهجویان سوری در ترکیه به یک صد هزار نفر برسد ترکیه می تواند در خاک سوریه منطقه امن تاسیس کند ، این سخن قابل قبول نیست و مغایر با قوانین بین المللی است.

رسانه های ترکیه روز چهارشنبه از برگزاری نشست امنیتی ترکیه و آمریکا در باره سوریه در آنکارا خبر دادند.

در این نشست که به منظور هماهنگی اقدامات آنکارا و واشنگتن در تحولات آتی در سوریه روز چهارشنبه برگزار می شود ، مسوولانی از وزارتخانه های امور خارجه و دفاع ، ستادهای ارتش و سازمانهای اطلاعات دو کشور شرکت دارند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.