آتی متاثر از تصمیم بانک مرکزی

۲۱م دیماه ،

بینا-  مبادلات دیروز بورس کالای ایران همانند روزهای قبل با نوسان اندکی دنبال شد، اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که دامنه نوسان با تغییر اندکی به سطح ۲ درصد رسید و روند قیمت‌ها نیز به پیروی از بازار نقدی با افزایش محسوسی همراه شد.
ادامه خبرها و گزارش‌های مربوط به پارامترهای غیراقتصادی همانند تحولات سوریه، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دربارهٔ انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از مهم‌ترین دلایلی بوده که برای تغییرات قیمتی نام برده شده، اما هنوز مشخص نیست که روند افزایشی تا قبل از تعطیلات عید به چه صورت است؟ زیرا در شرایطی برخی از تداوم افت و خیزها به صورت کوتاه‌مدت خبر می‌دهند که در مجموع وضعیت اقتصاد کشورمان و شرایط غیراقتصادی، کشش برای تحرکات قیمتی را تا قبل از سال افزایش داده است.
البته در دادوستدهای چند روز اخیر مساله قیمت‌گذاری برای ارز و طلا توسط بانک مرکزی همواره یکی از موضوعاتی بوده که بازار با گمانه‌زنی‌های زیادی در مقابل آن روبه‌رو بوده و چه بسا تغییرات چند روز قبل نیز بیشتر به تناسب حرف و حدیث‌ها در این باره بوده است. این در شرایطی است که روز قبل خبر رسید صنف طلا با کاهش عیار موافقت کرده و به نظر می رسد تصمیمات جدید بانک مرکزی در این خصوص و توافقات نهایی بتواند یکی از موضوعات تعیین کننده در خصوص تصمیم نهایی سرمایه‌گذاران در بازار طلا باشد.
همچنین روز قبل با توجه به معامله دلار در محدوده قیمتی ۳۲۳۵ الی ۳۲۴۰ تومان و سکه نقدی در محدوده قیمتی یک میلیون و ۲۷۱ هزار تومان، انتظار گشایش بازار آتی به صورت متعادل و در محدوده صفر تابلو وجود داشت که در ادامه این وضعیت از بین رفت و بازار شاهد تحرکات جدیدی بود. در مجموع در بازار دیروز برای سررسیدهای نزدیک در مبادلات ظهر قیمت‌ها کاهش اندکی را شاهد بود، اما در ساعات پایانی دامنه نوسان قیمت‌ها با افزایش نزدیک ۲ درصد مواجه شد؛ به طوری که سکه سررسید دی‌ماه با کاهش ۲۳/۰ درصدی در مبادلات ظهر و افزایش ۴۱/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، سررسید بهمن ماه با کاهش ۰۱/۰ درصدی در مبادلات ظهر و افزایش ۵۹/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۳۴۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۶۵ هزار تومان و سررسید اسفندماه با افزایش ۷۷/۱ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۱۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۳۴ هزار تومان قرار گرفت.
تعداد موقعیت‌های تعهدی باز برای هر یک از سررسیدها متفاوت بود به طوری که برای سررسیدهای نزدیک همچون دی‌ماه کاهشی و برای سررسیدهای دور همچون بهمن و اسفند افزایشی بود.
*سردار خالدی/ دنیای اقتصاد

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.