آخرین تحولات سوریه؛ ارتش درخواست آتش بس گروههای مسلح را رد کرد

یکشنبه ۱ مرداد – ۰۵:۵۶:۴۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

بر اساس گزارش رسانه های سوری، آرامش و ثبات در بیشتر مناطق پایتخت حاکم شده  و تعقیب افراد مسلح در برخی مناطق برای پاکسازی آن همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز،   “خیابان الثوره ” از خیابانهای مهم دمشق ، شاهد ازدحام جمعیت و ترافیک خودروها بوده و رونق نسبی به بازارها برگشته است.
افزون بر این نیروهای ارتش سوریه به طور کامل از روز جمعه بر منطقه ” زینبیه ” کنترل یافته اند و بیمارستان امام خمینی را پس از آنکه یک گروه تروریستی برای مدت کوتاهی تحت کنترل خود قرار داد، آزاد کردند.
در این ارتباط نیز یک منبع امنیتی اردنی اعلام کرد مخالفان سوری تلاش داشتند کنترل گذرگاه مرزی “نصیب” واقع در مرزهای مشترک سوریه و اردن را به دست گیرند ، اما بعد از رویارویی با ارتش سوریه ناکام ماندند.
گذرگاه مرزی نصیب منطقه درعا در سوریه و منطقه الرمثا در اردن را به هم متصل می‌سازد.
به دنبال انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه و کشته شدن وزیر دفاع، معاون وزیر دفاع و رئیس “دفتر امنیت ملی”، دمشق پایتخت سوریه شاهد درگیری‌های خشونت‌باری میان ارتش و مخالفان سوری بوده است که با مدیریت و سازماندهی ارتش سوریه ، اوضاع در این کشور ارام شده است.
از سوی دیگر مسوول سوری خبر بمباران برخی از مناطق “دمشق” پایتخت سوریه را تکذیب کرد.
شبکه های سوری “السوریه” و “الاخباریه” روز یکشنبه به نقل از مسوولی در دولت سوریه گزارش دادند خبرهای منتشر شده درباره بمباران مناطقی از شهر دمشق ، صحت نداشته و وضعیت در این شهر به حالت عادی بازگشته است.
شبکه های تلویزیونی العربیه، الجزیره و نیز خبرگزاری رویتر به نقل از مخالفان مسلح گزارش دادند از بامداد روز یکشنبه ، بالگردهای ارتش سوریه مناطقی از شهر دمشق را بمباران کردند.
این درحالی است که نیروهای مسلح و امنیتی سوریه از بامداد روز یکشنبه برای پاکسازی برخی از مناطق دمشق از وجود تروریست ها ، افراد مسلح را محاصره کردند.
براساس این گزارش ،شماری از گروه های مسلح همزمان با پاکسازی شهرک های “المیدان”، “التضامن” و “الیرموک” (در جنوب دمشق) به مناطق دیگری از قبیل “بساتین مزه” و “حی برزه” نفوذ کردند و با آتش زدن لاستیک خودروها می کوشند تا به دروغ اخبار و تصاویری مبنی بر بمباران ارتش سوریه مخابره کنند.
در همین حال روزنامه الثوره دمشق نوشت، شمار زیادی از تروریست های مسلح در برخی مناطق پایتخت سوریه ، با تحویل سلاح، خود را تسلیم ارتش سوریه کردند.
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه درخواست گروههای مسلح برای آتش بس موقت در دمشق را رد کرد.
همزمان با بالا گرفتن خشونت‌ها در سوریه اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که / امروز / یکشنبه ۲۲ جولای ، نشستی را در خصوص تحولات سوریه با حضور دبیرکل این اتحادیه برگزار می‌‌کند.
بر این اساس قرار است اتحادیه عرب امروز نشستی را در قالب کمیته ویژه اتحادیه عرب درباره سوریه برگزار ‌کند و در آن ” ناصر القدوه ” ، معاون ” کوفی عنان” فرستاده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه گزارشی را از تازه‌ترین تحولات جاری سوریه و مذاکرات اخیر عنان با مقامات سوری به کمیته مذکور ارائه کند.
در این نشست علاوه بر نمایندگان الجزایر، مصر، سودان، قطر و عمان که کمیته ویژه سوریه را تشکیل می‌دهند ” نبیل العربی ” ، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور دارد و قرار است ” محمد کامل عمرو ” ، وزیر امور خارجه مصر نیز در این نشست حضور یابد. گفته شده است این نشست اضطراری برای بررسی وضعیت سوریه تشکیل شده است و در صورت نیاز اتحادیه عرب نشستی را در سطح وزارت امور خارجه درباره سوریه برگزار می‌‌کند.
سوریه از ماه مارس۲۰۱۱ شاهد نا ارامی است و غرب به رهبری امریکا و همسویی قطر ، عربستان و ترکیه در منطقه ، در صدد جنگ افروزی گسترده در این کشور است.
اما در حالی که غرب تلاش می کند تا خارج از چارچوب شورای امنیت برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه وارد عمل شود، حضور روسیه و چین در شورای امنیت ، مانع از خودسری غرب درحمله به سوریه شده است .
این در حالی است که در رای گیری اخیر شورای امنیت ، زمان ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه نیز از ۲۱ جولای به مدت یک ماه تمدید شد.
این رای گیری روز جمعه گذشته درخصوص پیش نویس قطعنامه ۲۰۵۹ شورای امنیت صورت گرفت و به تصویب اکثر اعضای شورای امنیت رسید.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۲۱۷۵۶۴۵۷۰۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.