آخرین تحولات مصر؛ پیروزی مرسی بر شفیق/دعوت مردم به تظاهرات

سه شنبه ۳۰ خرداد – ۰۶:۵۱:۲۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-با اعلام نتایج شمارش آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از این کشور، مشخص شد که محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین، حایز اکثریت آراء شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، حاتم بجاتو، دبیرکل کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر، اعلام کرد: طبق نتایج شمارش آرا در خارج از مصر، محمد مرسی، نامزد اخوان ‌المسلمین، بر احمد شفیق، آخرین نخست وزیر رژیم مبارک، برتری یافت.
از سوی دیگر اخوان‌المسلمین مردم مصر را به تظاهرات دعوت کرد.
اخوان‌المسلمین در مصر از مردم این کشور برای شرکت در تظاهرات گسترده علیه شورای نظامی حاکم دعوت کرده است.
شورای نظامی حاکم، حوزه اختیارات خود را گسترش داده که با اعتراض گروه‌ها و احزابی که در سرنگونی حسنی مبارک نقش داشتند، رو به رو شده است.
حاکمان نظامی مصر به دنبال تائید انحلال مجلس سفلی این کشور ، اختیار قانونگذاری در این کشور را به خود اختصاص دادند.
اخوان المسلمین انحلال مجلس را محکوم کرده و آن را غیر قانونی خوانده است. حزب عدالت و آزادی اخوان المسلمین خواهان آن شده که مردم مصر از انقلاب خود دفاع کنند.
این در حالی است که نمایندگان این مجلس درصدد ورود به ساختمان مجلس هستند.
شورای نظامی به سربازان دستور داده است که جلوی ورود آنها به ساختمان مجلس را بگیرند.
شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسیده و محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین که رئیس حزب آزادی و عدالت اخوان‌المسلمین است، می گوید که ۵۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
او وعده داده که با همکاری کلیه مصری‌ها، برای آینده‌ای بهتر، آزادی، دموکراسی، توسعه و صلح تلاش کند.
اما ستاد انتخاباتی احمد شفیق می‌گوید آمار آنها نشان می‌دهد که شفیق از رقیب خود جلوتر است و اخوان المسلمین، رای دهندگان را “ارعاب” کرده بود.
ناظران مستقل و رسانه های دولتی می گویند که مرسی در انتخابات ریاست جمهوری با اندکی بیش از یک میلیون رای برنده شده است.
نتایج رسمی قرار است پنجشنبه این هفته توسط مقامات مسئول اعلام شود.
در همین حال، رئیس کمیته انتخابات مصر نتایج اعلام شده در داخل مصر را واقعی نمی داند. فاروق سلطان، رئیس کمیته انتخابات مصر، اعلام کرد: بیانیه‌هایی که طرفداران دو نامزد انتخابات مصر در خصوص نتایج دور دوم انتخابات و پیروزی نامزد شان صادر کرده‌اند، نتایج واقعی نیست. سلطان همچنین افزود که قرار است کمیته عالی انتخابات مصر نتایج نهایی شمارش آرای داخل و خارج این کشور را پنجشنبه اعلام کند.
خبر دیگر از نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک حاکی از این است که در درون مصر شکایت هایی در خصوص نتایج انتخابات شده است. بر این اساس، ستاد عالی انتخابات مصر اعلام کرد شکایت‌های ارائه شده درخصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی نامزدها را مورد بررسی قرار می دهد.
حزب عدالت و آزادی، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: “محمد مرسی”، نامزد این حزب، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز جمعه با حضور در میدان التحریر و در برابر ملت مصر سوگند خواهد خورد تا اعلام کند که مشروعیت از طرف مردم و نه قدرت دیگر صادر می‌شود.
بر اساس قانون اساسی مصر رئیس جمهوری جدید باید در برابر نمایندگان پارلمان سوگند یاد کند، اما با انحلال پارلمان توسط دادگاه عالی قانون اساسی مصر، شورای عالی نظامی این کشور اعلام کرد که رئیس جمهوری جدید کشور باید در برابر دادگاه عالی قانون اساسی مصر سوگند بخورد.
شورای عالی نظامی مصر نیز اعلام کرد که قدرت را تا پایان ماه ژوئن به رئیس جمهوری منتخب تحویل خواهد داد. در همین حال، شورای عالی نظامی مصر از تشکیل “شورای دفاع ملی” خبر داد. شورای نظامی هدف از تشکیل شورای دفاع ملی را برقراری امنیت در کشور اعلام و تاکید کرد که این شورا به ریاست رئیس‌ جمهوری جدید مصر تشکیل می‌شود. این در حالی است که قرار است در این شورا شخص رئیس ‌جمهوری مصر و ۱۶ نفر دیگر از جمله وزیر دفاع این کشور و ۱۰ نفر از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش عضویت داشته باشند.
بر اساس اقدامات و تصمیمات این چنینی است که کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند شورای عالی نظامی مصر بر خلاف آنچه گفته است که قدرت را در پایان ماه ژوئن تحویل خواهد داد، همچنان حضور و تاثیر زیادی در راس امور این کشور خواهد داشت.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۹۱۸۵۱۲۸۸۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.