آخرین تصمیمات بنیاد ملی نخبگان در واگذاری ارائه تسهیلات به دانشگاه ها و ارزیابی اختراعات

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه ارزیابی اختراعات از این پس در بنیاد ملی نخبگان صرفا حضوری خواهد بود، از واگذاری ارائه برخی تسهیلات استعدادهای برتر و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف به این دانشگاه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر سورنا ستاری با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر چابک سازی دستگاه های اجرایی و سازمان ها و نهاد های دولتی گفت: بنیاد ملی نخبگان در راستای اجرای سیاست های دولت و هدفمند کردن ارائه تسهیلات بنیاد برای ارتقا کیفیت فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها و باتوجه به اینکه حدود هزار و پانصد نفر از استعدادهای برتر و نخبگان تحت حمایت بنیاد در دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند، در اولین اقدام، بخشی از اقدامات حمایتی خود از استعدادهای برتر این دانشگاه را به دانشگاه صنعتی شریف واگذار کرد.

وی افزود: در مرحله اول اعطای اعتبار پژوهشی استادیاران جوان، کمک هزینه فرصت مطالعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، کمک هزینه شرکت در کنفرانس ها و اعطای پژوهانه به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان نخبه و استعداد برتر دانشگاه صنعتی شریف با مدیریت مسئولان این دانشگاه انجام می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: درمرحله دوم اعطای تمامی کمک هزینه تحصیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف مشمول حمایت های بنیاد ملی نخبگان، به دانشگاه صنعتی شریف محول می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که تمامی روندها و فرآیندهای اعطای تسهیلات همچنان از طریق سامانه ثریا صورت می گیرد. البته در این واگذاری نظارت کار بر عهده بنیاد ملی نخبگان و معاونت فرهنگی و امور نخبگان بنیاد انجام می پذیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به برخی سوءاستفاده ها و وقوع تخلفات در حوزه اختراعات برای حضور در جمع مشمولان بنیاد ملی نخبگان جهت دریافت تسهیلات حمایتی گفت: برای جلوگیری از این وقوع چنین رویدادهای تلخ و حفظ مالکیت معنوی اخترعات برای صاحبان آنها ، بررسی و ارزیابی تمامی اختراعات در بنیاد ملی نخبگان صرفا از طریق جشنواره های منطقه ای و ملی اختراعات به صورت حضوری انجام می شود و دیگر هیچ ارزیابی به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه ارزیابی اختراعات در بنیاد انجام نمی شود.

دکتر ستاری خاطرنشان کد: در این راستا بر اساس مصوبه اخیر بنیاد ملی نخبگان و اصلاح آیین نامه حمایت از مخترعان، میزان حداقل مشارکت مخترع برای دریافت تسهیلات به ۴۵ درصد افزایش یافت  که از سال ۹۳ اجرا می شود. البته در ارزیابی اختراعات حضور تمامی مخترعان مشارکت کننده در طرح الزامی است.

به گفته وی از این پس در راستای استفاده از پتانسیل مجموعه های تحت مدیریت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ارزیابی های اختراعات از پتانسیل ستادهای فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان رد خصوص رویکرد بنیاد ملی نخبگان دربارهٔ حمایت از برگزیدگان جشنواره های معتبر علمی در کشور خاطرنشان کرد: همچنین اعطای مجموعه تسهیلات کمک هزینه تحصیلی برای برگزیدگان جشنواره های معتبر علمی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان پس از بررسی در شورای علمی بنیاد ملی نخبگان و کسب حداقل های لازم صورت می گیرد و صرفا برگزیده شدن در این جشنواره ها منجر به تحت حمایت در آمدن در بنیاد و دریافت تسهیلات نخواهد بود.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.