آخرین آمار از کشته شدگان زلزله غرب ایران!

بهرام صمدی راد افزود: بحث ثبت آمار فوت شده‌های زلزله اخیر آذربایجان از ابتدا به صورت مدیریت شده توسط پزشکی قانونی با حضور مستقیم مأموران این سازمان در مناطق زلزله زده انجام شد. 

وی گفت: آخرین آمار پزشکی قانونی از کشته‌های این زلزله تاکنون همان ۱۶۹ نفری است که دیروز اعلام کردیم و طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ جسد جدیدی تحویل نگرفتیم بنابراین از نظر این سازمان جسد دیگری باقی نمانده است فقط اجسادی که توسط خود مردم بدون دریافت جواز دفن در روستاها دفن شده‌اند باید به این آمار اضافه شود. 

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی ادامه داد: علت اینکه برخی مردم و خانواده‌ها اجساد خود را در برخی روستاها خودشان بدون جواز دفن خاکسپاری کرده‌اند در مواقعی دور از دسترس بودن آنها و بسته شدن راههای روستایی بوده است. البته این روستاها نیز معمولاً جمعیت پایینی دارند و تصور نمی‌کنیم آمار این نوع اجساد خیلی زیاد باشد. 

وی گفت: اکنون با همکاری مردم و سایر دستگاهها در حال مستندسازی و شناسایی اجسادی هستنیم که توسط مردم بدون جواز دفن شده‌اند و امیدواریم بتوانیم تا ۲۴ ساعت آینده آمار نهایی کشته‌های این زلزله را اعلام کنیم. 

صمدی راد اضافه کرد: علت اینکه آمار مسئولان برخی دستگاههای دیگر بیش از پزشکی قانونی است این است که بیشتر این آمارها بر اساس حدس و گمان است مثلاً با توجه به جمعیت یک روستا حدس می‌زنند که در آن روستا ۴۰ تا ۵۰ نفر فوت کرده‌اند اما وقتی به سراغ ثبت و شناسایی اجساد و مستندسازی می‌رویم متوجه می‌شویم که تعداد واقعی کشته‌های روستا ۱۸ نفر است.

وی گفت: بنابراین بسیاری از آمارهای مسئولان بر اساس حدس و گمان است و مستند و قابل دفاع نیست از جمله این آمارها، آمار وزارت بهداشت است که باید بر مبنای مرگهای در بیمارستان باشد که تمام اجساد و فوتی‌های بیمارستانی توسط مأموران پزشکی قانونی معاینه و ثبت شده‌اند و آمار آنها در فهرست آمار پزشکی قانونی وجود دارد. 

مدیر کل پزشکی قانونی آ‌ذربایجان شرقی در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: نمی‌توان در مورد رقم دقیق و آمار نهایی کشته ها پیش بینی کرد و حدس و گمان زد اما برآورد ما این است که تعداد کشته ها زیر ۳۰۰ نفر خواهد بود. 

به گزارش فارس،وی گفت: بیشتر کشته‌های این حادثه با توجه به زمان وقوع زلزله زن و کودک هستند و شناسایی آنها با توجه به زنده ماندن خانواده هایشان امکانپذیر است البته از مجموع ۱۶۹ جسد ثبت شده هنوز هویت حدود ۱۷ نفر احراز نشده و منتظر تأیید نهایی هویت آنها هستیم تا اسامی آنها نیز اعلام شود.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. فرصتکده:

    چو عضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضو ها را نماند قرار.
    ما در تبریز چنین تجربه ای رو داشتیم و میتونیم مشکلات این عزیزان رو درک کنیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.