آخرین اخبار نفتکش ایرانی سانچی / اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی

خبرگزاری وزارت نفت ایران از انفجار نفتکش ایرانی سانچی در مسیر کره جنوبی بر اثر برخورد با یک کشتی باری خبر داد که این سانحه منجر به فوت شدن ۳۲ خدمه شد که ۳۰ نفر ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی بودند.

انفجار نفتکش ایرانی در مسیر کره جنوبی (+عکس) / 30 ایرانی ناپدید شدند

آخرین اخبار سانچی

[ hana-code-insert ] 'entekhabat' is not found

بروز رسانی: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ ساعت ۱۳:۳۰

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم، رییس کمیسیون عمران مجلس در خصوص آخرین وضعیت فرآیند رمزخوانی جعبه سیاه کشتی سانچی، گفت: اطلاعات جعبه سیاه سانچی طبق یکسری مقررات بین المللی بصورت خام در اختیار چهار کشور ذی نفع ایران- پاناما- چین و هنگ کنگ قرار گرفته است.

یک تیم کارشناسی از ایران برای بررسی آخرین وضعیت سانچی عازم چین شده، تا با برگزاری جلسات، اطلاعات نهایی تحلیل، دسته بندی و رسانه‌ای شود.

اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی

وی افزود: استخراج اطلاعات از جعبه سیاه کشتی سانچی کامل شده است منتها باید نظر کارشناسی ایران با سه کشور مزبور مورد بازخوانی قرار گیرد. در مجموع نظر طرف‌های خارجی با رأی کارشناسی جمهوری اسلامی ایران در مورد علت اصلی وقوع حادثه یکی است ولی بخاطر مسائل امنیتی و رعایت پروتکل‌ها بهتر است نظر نهایی طی یک نشست خبری بطور رسمی اعلام شود.

رضایی خاطر نشان کرد: مباحثی همچون چگونگی عملکرد رادار کشتی- بررسی سیستم‌های ناوبری و شناسایی خطر بطور خودکار و همچنین موضوعات فنی موتور کشتی و نیز مکالماتی که افسر ناوبر با کشتی فله بر و بالعکس با هم رد و بدل کرده‌اند مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به احتمال فراوان ظرف یک هفته آینده نتیجه نهایی بررسی‌ها در خصوص علت وقوع حادثه برای کشتی سانچی مشخص و توسط تیم‌های ۴ گانه ایران – چین – هنگ کنگ و پاناما اطلاع رسانی خواهد شد.

بروز رسانی: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۱۳:۱۰

کشتی سانچی غرق شد

متاسفانه سرانجام نفتکش سانچی پس از ۸ روز سوختن در آبهای ژاپن غرق شد.

چشمان اشک‌آلود و دل‌های پردردی که از فرسنگ‌ها دورتر نومیدانه چشم‌انتظار رسیدن «خبر» بودند، دیگر نه پیکر عزیزشان را دیدند و نه «تشییع شکوهمند پیکر دیانوردان ایرانی» را.

بیشتر بدانید: فیلم غرق شدن کشتی نفتکش سانچی / پایان غمبار نفتکش ایرانی

محمد راستاد – معاون وزیر راه و شهرسازی – که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، با بیان اینکه بر اساس گزارش ساعت ۱۵ (به وقت چین) تیم جستجوی بندر شانگهای چین، دو سوم سانچی غرق شده است، اظهار کرد: بر این اساس جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر که احتمالا در نفتکش بودند، تایید می‌شود.

آخرین تصاویر از غرق شدن کشتی نفتکش ایرانی
http://easycaptures.com/fs/uploaded/1014/4858802967.jpg
فوت همه خدمه نفتکش ایرانی تایید شد
https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/10/24/1396102410225913013032574.jpg
تصویری از خدمه نفتکش ایرانی در دریای چین
همه 32 خدمه کشتی سانچی جان باختند

💢اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی

🔹مجید قصابی عروجی، کاپیتان
🔹فرید محبی، سرمهندس
🔹مجید نقیان، افسر اول
🔹حسین جهانی هل آباد، افسر دوم
🔹احسان ابولی قاسم آبادی،افسر دوم
🔹میلاد عنایتی، افسر سوم
🔹حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
🔹محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم
🔹مهدی سادگی، مهندس سوم
🔹حسن رومیانی، مهندس چهارم
🔹محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
🔹بهرام اتحاد، افسر برق
🔹عبدالغنی سامری، سرملوان
🔹ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
🔹سیدجواد حیدری، ملوان یکم
🔹محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
🔹محمدهارون راشید، ملوان یکم
🔹علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم
🔹علی حیدریه کهن، ملوان دوم
🔹بهرام پوریانی، تعمیرکار
🔹یاور افشاری، روغن کار
🔹میلاد آروی، روغن کار
🔹مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار
🔹عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز
🔹امید ضیایی، کمک سرآشپز
🔹ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
🔹احسان فرجی، مهماندار
🔹سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
🔹پوریا عیدی پور،دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
🔹سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
🔹محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
🔹ساغی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

بروز رسانی: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۱۱:۲۵
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:متاسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم؛

چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده است و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است

همچنین امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم

بروز رسانی: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۰۹:۱۰

صبح امروز رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی نفتکش، باعث شعله‌ور شدن آتش شده است، حتی ارتفاع آتش به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد و درجه حرارت از شب گذشته به ۳۵۰ درجه رسیده است، در حال حاضر به هیچ عنوان امکان ورود نیروهای امداد حاضر در اطراف کشتی وجود ندارد.

نفتکش سانحه دیده ایرانی در ۱۵۵ مایلی ساحل-چین- بود که الان به حدود ۲۷۰ مایلی ساحل رسیده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: یدک‌کش‌ها این مسیر را همراه نفتکش حرکت کرده و به طور مرتب گشت‌زنی داشته‌اند و بعید به نظر می‌رسد خدمه این کشتی در دریا باشند.

وی با تاکید بر این‌که احتمالا خدمه کشتی در موتورخانه نفتکش هستند،‌ تصریح کرد: بر اساس تماسی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتم، همه نگاه‌ها به تیم ۱۲ نفر تکاوران است که به محل حادثه برسند.

به نظر می رسد امروز صبح یا ظهر تکاوران نیروی دریایی به موتورخانه نفتکش سانچی وارد شوند.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/10/23/1396102313565614313027894.jpg

بروز رسانی: شنبه ۲۳ دی ساعت ۱۶:۱۰
به گزارش ممتاز نیوز، علی ربیعی که در حال حاضر در چین مستقر شده است، گفت: تکاوران ایرانی با نیروهای چینی ترکیب شدند و به سمت نفتکش آتش گرفته اعزام شده و احتمالا فردا از ساعت ۷ صبح به وقت محلی و ۲:۳۰ به وقت ایران به محل نفتکش ایرانی برسند.

در حال حاضر دو کشتی ژاپنی و یک کشتی کره‌ای در محل قرار دارند و علاوه بر این سه کشتی ایرانی که برای این منظور توسط ایران اجاره‌شده‌اند، در محل مستقر شده‌اند و سه کشتی دیگر نیز برای پشتیبانی اجاره شده‌اند.

دو پیکر پیدا شده امروز برای تشخیص هویت به سمت شانگهای در حال انتقال هستند و باید آزمایش DNA برای تشخیص هویت آنها گرفته شوند.

احتمال زنده بودن سایر خدمه نفتکش سانچی وجود دارد؟

علی ربیعی در پاسخ این سوال گقت: کارشناسان معتقدند نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی از وضعیت پرسنل ارائه کرد. مشخص نیست فردا با چه وضعی روبرو خواهیم شد. احتمالا فردا ۸۰ درصد مسائل روشن خواهد شد.

بروز رسانی: شنبه ۲۳ دی ساعت ۱۱:۲۲

چطور نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد؟

کاپیتان احمد اسدی، ناخدای باسابقه‌ی شناورهای غول‌پیکر ایرانی در پاسخ به این پرسش که چطور ممکن است دو کشتی غول‌پیکر با وجو فناوری‌های پیشرفته به یکدیگر برخورد کنند، گفت: کاپیتان برای متوقف کردن کشتی نیاز به طی چهار تا پنج مایل مسافت دارد. برای ناخدا از چند دقیقه قبل از وقوع حادثه مشخص می‌شود که برخورد با کشتی مقابل اجتناب‌ناپذیر است اما دیگر شرایط و زمان کافی برای اجتناب از آن وجود ندارد.

به گفته‌ی این دریانورد، تمام کشتی‌های غول‌پیکر به یک سیستم رادار مجهزند که می‌تواند نزدیک‌شدن کشتی‌ها را از ۳۰ مایلی تا نیم‌ مایلی رصد کند، اما احتمالاً در زمان حادثه ناخدای ایرانی پشت سکان نبوده است. قطعاً طرف چینی نیز نتوانسته در زمان لازم اخطارها را صادر و از این برخورد جلوگیری کند.

بروز رسانی: شنبه ۲۳ دی ساعت ۰۸:۱۵

صبح امروز ۲۳ دی، پیکر ۲ خدمه ایرانی توسط تیم چینی‌ روی عرشه نفتکش پیدا شد و تیم چینی هنوز وارد موتورخانه نشده‌ است لذا برنامه اصلی تکاوران ارتش در ورود به موتورخانه کشتی است.

بر همین اساس، با مساعد شدن شرایط، تکاوران ارتش وارد موتورخانه نفتکش خواهند شد، چرا که این احتمال وجود دارد که ملوانان ایرانی کشتی نفتکش سانچی در بخش موتورخانه محبوس شده باشند.

تازه‌ترین تصاویر از نفت‌کش ایرانی که بر اثر وزش باد ۱۰۰ مایل جابجا شده و وارد آب‌های ژاپن شده است.

پیش از این قرار بود که عملیات ورود به نفتکش از طریق بالگرد و راپل انجام شود اما به دلیل بدی آب و هوا و مساعد نبودن شرایط جوی، برنامه تغییر کرده و تکاوران ارتش با کشتی راهی منطقه شده‌اند.

تنها زوج حاضر در نفتکش ایرانی

حسین ٣٠ساله همراه با ساغی از جزیره خارک سوار براین نفتکش شدند و حالا خانواده این زوج که ٣‌سال از آغاز زندگی آنها می‌گذرد چشم انتظار خبری از این نفتکش هستند.

تنها زن حاضر در نفتکش ایرانی

 

سفر وزیر تعاون و مدیر دریانوردی ایران به چین

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ساعت ۱۹ امشب ۲۲ دی عازم بندر شانگهای هستند تا از نزدیک جزئیات و ابعاد حادثه را بررسی و مدیریت کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از سازمان جهانی دریانوردی خواسته‌ایم از کشورهای همجوار برای اطفای حریق کمک گرفته و از آنها تقاضای همکاری داشته باشد.

حق‌شناس ادامه داد: متأسفانه ساعت ۱۰ صبح امروز انفجار دیگری در این نفتکش رخ داد و عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه و کار را بیشتر کرد. درصورتی‌که اگر این انفجارها رخ ندهد در ۲۴ ساعت عملیات اطفای حریق با موفقیت به پایان می‌رسد.

وی بابیان اینکه کماکان سوخت زیادی (میعانات گازی) در کشتی مانده است، گفت: آب‌خور این نفتکش ۱۳.۵ متر است و با توجه به شواهد و قرائن هنوز بخش اعظم سوخت در این نفتکش مانده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت این خدمه کشتی وجود ندارد و قطعاً به‌محض اطفای حریق و کاهش حرارت کشتی به‌سرعت تیم امداد و نجات وارد می‌شوند.

وی افزود: فعلاً غیر از همان یک جنازه که در سطح آبها یافته شد، اطلاع دیگری از سرنوشت خدمه وجود ندارد.

این نفتکش ایرانی حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود. این شرکت محموله خود را به روش فوب ((FOB از ایران خریداری کرده است. این نفتکش ایرانی در ۶۰ مایلی کره جنوبی تصادف کرده و دچار آتش سوزی شده است.

نفتکش ایرانی از سوی یک شرکت بیمه معتبر خارجی، بیمه است.

در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.

اسامی خدمه مفقود شده در انفجار نفتکش ایرانی

فیلم انفجار نفتکش ایرانی

 

دانلود فیلم انفجار نفتکش ایرانی

طی روزهای گذشته، از ۳۲ خدمه‌ای که در نفتکش ایرانی حضور داشتند تنها پیکر یک تن در آب‌های اطراف یافت شده است.

پس از برخورد کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی، به علت شدت ضربه، هر دو جداره نفتکش شکاف خورده و انفجار صورت گرفت.
در حال حاضر شرایط کشتی تا حدودی متعادل‌تر شده است و این کشتی که انحراف ۲۵ درجه‌ای به سمت راست داشت درحال‌حاضر به‌علت ورود آب به حالت عمود برگشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، خبرهای رسیده از چین از تداوم آتش‌سوزی نفتکش ۱۶۰ هزار تنی سانچی و احتیاط بیش از اندازه چین در اطفاءحریق حکایت دارد.

طبق قوانین بین‌المللی، چین به‌عنوان کشوری که حادثه در آب‌های آن رخ داده است، وظیفه رسیدگی به حادثه را بر عهده دارد.

گفته می‌شود شرایط نامناسب جوی نیز در کند شدن امدادرسانی تاثیرگذار بوده است

با این حال آن‌طور که روز گذشته بهرامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد، شرکت ملی نفتکش ایران با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش حادثه دیده ایرانی توافق کرده است

این شرکت ژاپنی، روز گذشته تجهیزات خود را به سمت محل حادثه حرکت داده است.

کمک ژاپنی‌ها به خاموش کردن آتش

بهرامی علت دعوت از ژاپنی‌ها برای همکاری را «افزایش فشار به چینی‌ها برای مهار هرچه سریع‌تر آتش» عنوان کرد.
به این ترتیب در حالی‌که آتش‌خوارهای چینی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، تجهیزات شرکت ژاپنی در کنار آنها قرار می‌گیرد.
در کنار ژاپنی‌ها، آمریکایی‌های حاضر در منطقه نیز برای کمک‌رسانی به ایران پیشنهاد همکاری داده بودند. بهرامی در این زمینه توضیح داد: یک شرکت آمریکایی برای همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی اعلام آمادگی کرده بود اما با توجه به اینکه این شرکت هیچ لجستیکی در منطقه نداشت و رساندن تجهیزات این شرکت به محل حادثه روزهای متوالی زمان نیاز داشت پیشنهاد این شرکت رد شد.

احتمال وقوع انفجارهای جدید

بهرامی در پاسخ به سوال «ریسک بیش از اندازه چینی‌ها برای نزدیک شدن به نفتکش به علت احتمال وقوع انفجارهای تازه» گفت: با توجه به اینکه مخازن سمت چپ نفتکش سالم هستند و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای جدید وجود دارد، چینی‌ها نیز نهایت احتیاط را به‌کار می‌برند و این درحالی است که ما به‌عنوان طرف حادثه دیده به نزدیک شدن هرچه سریع‌تر آنها به کشتی اصرار داریم.

اختلاف‌نظر ایران و چین نیز در مهار آتش از همین نقطه آغار می‌شود. به گفته بهرامی، با توجه به تجربه‌هایی که ایران در زمان جنگ تحمیلی از وقوع آتش‌سوزی‌ها در نفتکش‌ها دارد، این‌طور تشخیص می‌دهد که حالا زمان نزدیک شدن به نفتکش است اما طرف چینی چنین عقیده‌ای ندارد.

این مقام مسوول با اشاره بر اینکه تا زمانی‌که آتش خاموش نشود نمی‌توان روی عرشه کشتی رفت، گفت: تا زمانی‌که ما نتوانیم به روی کشتی بریم، نمی‌توانیم درباره سرنوشت خدمه کشتی نظر قاطعانه بدهیم. همچنین به گفته بهرامی، در جلسه‌ ویژه‌ای که عصر روز دوشنبه با حضور نمایندگان وزارت نفت، وزارت کار، سازمان بنادر و دریانوردی و ریاست جمهوری برگزار شد؛ آخرین هماهنگی‌های صورت گرفته و قرار بر این شده است که دستور مستقیمی از سوی رئیس‌جمهوری برای پیگیری امور مربوط به این حادثه به وزرای نفت و امورخارجه اعلام شود.

پیکر یافته شده ایرانی بوده است

امید و آرزوها از یافتن نشانه‌ای جدید از سرنشینان خدمه کشتی ایرانی در حالی همچنان ادامه دارد که به غیر از یک پیکر یافته شده در آب‌های اطراف، هیچ نشانه‌ای از دیگر افراد به‌دست نیامده است.

طی روزهای گذشته، از ۳۲ خدمه‌ای که در نفتکش ایرانی حضور داشتند تنها پیکر یک تن در آب‌های اطراف یافت شده است.

به گفته بهرامی «پیکری که روز دوشنبه پیدا شد به بندر شانگهای رسیده و طبق بررسی‌های اولیه مشخص شده، این پیکر فردی ایرانی بوده است.» با توجه به اینکه جسد پیدا شده، لباس ایمنی به تن داشته، برآورد شرکت ملی نفتکش این است که خدمه نفتکش زمان کافی برای استفاده از تجهیزات ایمنی در اختیار داشته‌اند. در عین حال احتمال وجود افراد در موتورخانه نفتکش نیز از سوی بهرامی مطرح شد.

بهرامی در توضیح بیشتر گفت: با توجه به اینکه موتورخانه نفتکش حدود ١۴متر زیر آب قرار دارد، احتمال می‌دهیم تعدادی از خدمه در این بخش محبوس شده باشند. بنابراین اولویت ما، اطفای حریق است تا هرچه سریع‌تر به نفتکش دسترسی پیدا کنیم و هرچه زمان بیشتری از دست برود، امید به زنده بودن احتمالی افراد کاهش می‌یابد. به همین علت است که شرکت ملی نفتکش در تلاش است تا با کمک گرفتن از تمامی نهادهای مربوطه فشار بیشتری به چینی‌ها برای تسریع در عملیات اطفاء حریق وارد کند. اما چینی‌ها به گازهای سمی منتشر شده در اطراف کشتی، شعله‌های سرکش و شرایط نامناسب جوی در منطقه به‌عنوان موانع کار اشاره می‌کنند.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه نفتکش دارای دو قایق نجات در دو طرف بوده است، اظهار کرد: با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش و همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته است در عکس مشهود نبود و این احتمال وجود دارد که پرسنل از این قایق استفاده کرده باشند. بهرامی ادامه داد: در صورتی که افراد از قایق استفاده کرده باشند تا دو ماه ذخیره دارند و می‌توانند زنده باشند. البته استفاده از قایق نجات زمانبر است، اما ما پیگیر احتمالات هستیم.

اسرار حادثه در دل جعبه سیاه نفتکش ایرانی

در حالی که گمانه‌ها از چرایی وقوع این حادثه از نخستین ساعات ادامه دارند، بهرامی که خود به مدت ۱۰ سال سابقه تحقیق و تفحص حوادث دریایی را دارد به خبرنگاران تاکید کرد: «در حوادث دریایی گاه افراد حدس و گمان‌هایی را درباره چرایی حادثه اعلام می‌کنند اما زمانی‌که به محل وقوع حادثه می‌روند می‌بینند واقعیت چیز دیگری بوده است، بنابراین الان نمی‌توان درباره علت وقوع حادثه نظر قطعی داد.»

او جعبه سیاه کشتی را مهم‌ترین منبع اطلاعاتی برای روشن شدن موضوع می‌داند زیرا تمامی صداها و اطلاعات در این جعبه محفوظ است.

به گفته بهرامی «کپسول جمع‌آوری اطلاعات نفتکش ایرانی در برابر حرارت مقاوم بوده و در اولین فرصت که بتوان به عرشه کشتی رفت، با دسترسی به این کپسول و همچنین بازخوانی جعبه سیاه کشتی می‌توان دلیل وقوع حادثه را فهمید؛ اکنون برای بیان دلیل بروز حادثه بسیار زود است.»در این میان با توجه به سالم بودن خدمه کشتی فله‌بر چینی، انتظار برای رسیدن این کشتی به چین و آغاز گفت‌وگو با کاپیتان این کشتی برای پی بردن به چرایی وقوع حادثه ادامه دارد. به گفته بهرامی، زمانی که کشتی چینی به زوشان چین برسد (این کشتی روز گذشته باید به مقصد می‌رسیده)، مراحل تحقیق و مصاحبه از کارکنان آن آغاز خواهد شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه نگرانی اصلی ما از ابتدای حادثه مساله انسانی به‌عنوان اولویت اصلی بوده و کار تفحص و تحقیق درست ۲ ساعت بعد از بروز حادثه آغاز شده، گفت: روزانه ۲ بار مدیران ارشد شرکت در جمع خانواده دریانوردان حاضر شده و آخرین وضعیت را برای خانواده‌های کارکنان این نفتکش تشریح می‌کنند.

آلایندگی و بیمه نفتکش سانچی

به گفته بهرامی، نفتکش سانچی از بهترین نفتکش‌ها از نوع خود در جهان بوده و شرکت‌های معتبر بین‌المللی که این نفتکش را بیمه کرده‌اند نیز با استانداردها و شاخص‌های بسیار سختگیرانه این کار را انجام داده‌اند. او در ادامه عوض کردن پرچم کشتی‌ها را در شرکت ملی نفتکش ایران مسبوق به سابقه عنوان کرد و علت اصلی این اقدام را متوجه بحث مارکتینگ دانست.وی درباره بیمه این نفتکش حادثه دیده گفت: بیمه شخص ثالث و آلوده‌کننده‌ها از سوی یک شرکت معتبر انگلیسی و بیمه تجهیزات و بدنه کشتی از سوی یک کشتی معتبر اسکاندیناوی بوده است.

بهرامی افزود: بیمه محموله نفتکش به‌صورت FOB بوده، یعنی تعهدات فروشنده از زمان بارگیری محموله روی کشتی تمام شده و خریدار کره‌ای پیگیر بیمه محموله خواهد بود.سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درخصوص پیش‌بینی میزان خسارت این حادثه گفت: قیمت محموله نفتکش کمتر از ۶۰ میلیون دلار بوده و با توجه به سن این نفتکش ارزش آن کمتر از ۳۲ میلیون دلار بوده است. اما از آنجا که قیمت روز این نفتکش چیزی حدود ۷۰ میلیون دلار است، چنانچه شرکت ملی نفتکش ایران قصد جایگزین کردن این نفتکش را داشته باشد، باید علاوه بر مبلغ دریافتی از بیمه، مابه‌التفاوتی نیز بپردازد.

بهرامی درخصوص احتمال آلودگی دریا در این حادثه گفت: عمده ماده آلوده‌کننده در این جریان میعانات گازی بوده که بسیار فرار است و تبخیر می‌شود و چیزی روی آب به‌عنوان آلودگی باقی نمی‌ماند.

پس مساله آلودگی دریا در این حادثه جدی نیست اما سوخت کشتی حدود ۱۹۰۰تن بوده که تنها از ناحیه سوخت کشتی احتمال آلودگی وجود دارد. آنطور که بهرامی می‌گوید «تا به امروز چیزی به‌عنوان لکه نفتی دیده نشده است اما در صورت بروز هرگونه آلودگی نیز بیمه‌ها باید پاسخگو باشند.» به گزارش بلومبرگ، اگر همه محموله این نفتکش به جای سوختن وارد دریا می‌شد، این آلودگی به یکی از بزرگ‌ترین آلودگی‌های ناشی از یک نفتکش سانحه دیده طی پنج دهه گذشته تبدیل می‌شد.

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. علی:

    اصلن دوست ندارم باور کنم که سانچی به دلیل بی کفایتی مسئولین نظام غرق شده ولی …..

  2. مهدی:

    با سلام خدمت شما
    اولا این مصیبت اندوه بار را به تمام دریانوردان تسلیت میگم امیدوارم خداوند به بازماندگانشان صبر و استقامت عنایت بفرماید، من خودم زمان خدمت سربازی نیروی دریایی خدمت کردم در کشتی و ناو دوره دیدم در تمامی مواردی که دیدم همیشه باید تمامی افسران و کاپیتان باید روس عرشه حاضر باشن حتی به ما اموختن که نباید در زمان اتش گرفتن و غرق شدن کشتی در جایی مثل موتورخانه یا انبار برویم در حد امکان به سمت دریا بپریم یا قایق یدک را ازاد کنیم، ولی نمیدانم که چرا این بندگان خدا با تمامی دوره هایی که دیدن چرا در موتورخانه کشتی بودن و کاپیتان و کمک کاپیتان در آن لحضه کجا بودن این برای من جای سوال دارد، و ان کشتی که برخورد کرد ان کشتی سرنوشتش چه شد؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.