آرتروز، روماتیسم و عفونت سبب آب آوردن زانو می‌شوند

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آرتروز، آرتریت روماتوئید، انواع روماتیسم‌های التهابی، بیماری‌های بدخیم، عفونت و بیماری‌های کریستالی مفصل، سبب آب آوردن و تجمع مایع در زانو می‌شوند.

احمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آب آوردن زانو سبب‌های متفاوتی دارد از یک روماتیسم ساده گرفته تا آرتروز در سنین بالا.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در اشخاص با سن بالا سبب آب آوردن زانو عمدتاً آرتروز است و در سنین پایین آرتریت روماتوئید و انواع روماتیسم‌های التهابی در این زمینه نقش دارند.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: در سنین بسیار پایین‌تر و بسیار بالاتر، عفونت‌ها می‌توانند سبب آب آوردن زانو شوند.

جمشیدی تصریح کرد: عفونت‌های میکروبی حاد، عفونت‌های تحت حاد مانند تب مالت و تیفوئید و عفونت‌های مزمن مانند سل و عفونت قارچی می‌توانند سبب جمع شدن مایع در زانو شوند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری‌های بدخیم و بیماری‌های کریستالی مفصل مثل نقرس نیز می‌توانند سبب آب آوردن زانو شوند؛ همچنین بیماری‌های خوش‌خیم می‌توانند آب آوردن دوره‌ای زانو را منجر شوند مثل زنانی که در زمان عادت ماهیانه مفصلشان آب می‌آورد و بعد از پایان سیکل خود به خود بهبود می‌یابد.

فوق تخصص روماتولوژی، علائم آب آوردگی زانو را حجیم شدن مفصل دانست و افزود: فرورفتگی و چین‌هایی در اطراف مفصل زانو وجود دارد که در هنگام آب آوردن زانو پر می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علائم آب آوردن زانو به دنبال روماتیسم هنگام گرم شدن مفصل مشخص می گردد. اگر آب آوردن به سبب عفونت باشد مفصل قرمز، ملتهب و داغ می‌شود.

جمشیدی افزود: اشخاص در مواجهه با این معضلات باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند و هیچ کار سرخودی انجام ندهند چرا که بررسی دقیق بیماری می‌تواند سبب بروز آن را مشخص کرده و راه‌های درمانی را آشکار سازد.

فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: اگر فرد به سبب عفونت‌های حاد به این بیماری مبتلا شده باشد و مفصل درمان نشود بیماری می‌تواند سبب تخریب غضروف مفصلی شده و عوارض جبران‌ناپذیری مثل محدودیت حرکت مفصل را به دنبال داشته باشد.

جمشیدی، کشیدن یا تخلیه مایع مفصل را‌ در تشخیص و درمان بیماری موثر دانست و افزود: برای تشخیص سبب بیماری اگر بر اساس عفونت یا کریستال به وجود آمده باشد بهترین راه تشخیص، گرفتن مایع و آزمایش آن است.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواردی که تجمع مایع به سبب عفونت باشد کشیدن مایع مفصل هم برای تشخیص و هم خارج کردن میکروب از معضل کمک کننده است؛ همچنین در مواردی که روماتیسم سبب ایجاد بیماری شده باشد تخلیه مایع کمک کننده است و در ادامه تزریق آمپول در داخل مفصل صورت می‌پذیرد.

فوق تخصص روماتولوژی، چاقی در بیماران آرتروزی را سبب ایجاد و تشدید در تجمع مایع در مفصل زانو دانست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.