آرتروز زانو درمان قطعی دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر اینکه آرتروز مفصل زانو درمان قطعی ندارد، گفت: بهترین راه جلوگیری از ایجاد و پیشرفت این بیماری، اصلاح شیوه زندگی است.

دکتر بتول زمانی، با بیان اینکه آرتروز یک نوع بیماری است که با تخریب غضروف مفصل، حرکت آن را با مشکل روبرو می‌کند، اظهار کرد: این مشکل در افراد مسن و زنان چاق و پس از یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آرتروز مفصل زانو درمان قطعی ندارد، گفت: با اقداماتی مانند تغییر در شیوه زندگی به صورت پرهیز از انجام فعالیت‌های ایستاده، جلوگیری از فشار وزن، کاهش وزن افراد چاق، جلوگیری از نشستن طولانی مدت به صورت چهار زانو و دو زانو و استفاده از توالت‌های بهداشتی و فرنگی می‌توان از ایجاد این نوع بیماری یا پیشرفت آن جلوگیری کرد.

این فوق تخصص روماتولوژی یادآور شد: تغذیه مناسب که شامل کلسیم، ویتامین D و آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و C که به میزان فراوان در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، از بروز بیماری آرتروز مفصل زانو و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

زمانی، درباره عوامل بروز آرتروز مفصل زانو بیان کرد: ضربه شدید و ناگهانی یا ضربه‌های خفیف و مکرر به مفصل مانند تصادف که منجر به پارگی تاندون و منیسک مفصل و آسیب غضروف می‌شود یا شغل‌هایی که با ضربه‌های مکرر مانند بلند کردن بار سنگین و شغل‌هایی که با حالت نشسته همراه است، از عوامل بروز این نوع بیماری است.

عضو انجمن روماتولوژی ایران تصریح کرد: مصرف ضددردها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله درمان‌های طبی است که در حال حاضر جهت کاهش درد بیمار تجویز می‌شود. همچنین داروهای مکمل تقویت کننده غضروف مانند گلوکزآمین و کندروتین سولفات نیز از پیشرفت آرتروز مفصل زانو جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تزریق داخل مفصل کورتون در زمانی که تورم مفصل وجود داشته باشد موثر است، در پایان خاطر نشان کرد: تزریق داخل مفصلی اسید هیالورونیک نیز در صیقل کاری غضروف و جلوگیری از سایش آن موثر است.

ایسنا

نوشته آرتروز زانو درمان قطعی دارد؟ اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.