آرتمیا به دریاچه ارومیه بازگشت

شنبه ۲۷ خرداد – ۱۲:۵۷:۵۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- آرتمیا بار دیگر در جزایر دریاچه ارومیه مشاهده شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مانا، آرتمیا جانداری سخت پوست است که در آبهای شور زندگی می کند و دریاچه ارومیه در ایران یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی ، با بیان اینکه زیست آرتمیا در شرایط فعلی دریاچه ارومیه فقط در فصل آبگیری دیده می شود ، افزود: با افزایش ورودی آب و همچنین آغاز فصل آبگیری دریاچه ارومیه در شرایط کنونی، زیست به وفور آرتمیا در این تالاب تنها در فصل بهار به چشم می خورد.
عباس نژاد گفت: با رسیدن فصل تابستان و تبخیر آب و افزایش غلظت شوری،‌ از جمعیت آرتمیا کم شده و در مواقعی نیز از بین می روند به طوری که این روند تا اواخر زمستان ادامه می یابد.
وی کاهش شوری دریاچه ارومیه از فوق اشباع به ۱۴۰ گرم در لیتر در سالجاری که با افزایش ورودی آب امکان پذیر شده است را از دلایل اصلی کاهش غلظت شوری تالاب دریاچه ارومیه عنوان کرد .
مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی افزود : میزان آب ورودی به تالاب دریاچه ارومیه در حال حاضر به ۲ میلیارد متر مکعب رسیده است که این امر موجب زیست دوباره آرتمیا در این دریاچه شده است.
عباس نژاد با بیان اینکه افزایش راندمان بارش از طریق بارور سازی ابرها، زودبازده ترین راهکار در نجات دریاچه ارومیه از خشکسالی است، تصریح کرد: بارورسازی ابرها حدود ۱۰ ودر برخی مواقع تا۳۰ درصد می تواند موجب تغییر و افزایش راندمان بارش شود همان گونه که انجام آزمایشی این روش در اوایل پارسال در استان،‌ موجب افزایش۲۰ درصدی راندمان بارندگی شد.
وی همچنین از اجرایی شدن بارورسازی ابرها در تیرماه سال جاری در استان خبر داد.
عباس نژاد لایروبی انهار و رودخانه ها را از دیگر برنامه های این اداره کل در راستای افزایش تغذیه دریاچه ارومیه دانست و گفت :‌ تاکنون ۳ میلیارد تومان اعتبار در راستای اجرای طرح لایروبی انهار و رودخانه ها در استان اختصاص یافته است که در تعدادی از حوزه های باتلاقی این عملیات انجام شده تا آب به صورت مستقیم به مخزن دریاچه وارد شود .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۶۱۲۵۷۵۲۳۸۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.