آزمون دکتری در کمال صحت و امنیت برگزار شد

‘حسین توکلی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: آزمون دکتری سال با تعداد ۱۷۸ هزار و ۴۲۴ متقاضی در دو نوبت صبح و بعدازظهر دیروز، ۲۵ فروردین ماه در ۹۴ حوزه امتحانی ۳۲ شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

وی درمورد زمان شروع آزمون در حوزه های امتحانی نیز توضیح داد: این شائبه برای برخی داوطلبان آ‍زمون دکتری به وجود آمده که این آ‍زمون با نیم ساعت تاخیر در نوبت های صبح و بعدازظهر آغاز شده است درصورتیکه آزمون به موقع و در وقت تعیین شده آغاز شد.

توکلی ادامه داد: همانگونه که قبل اعلام شده بود درهای حوزه های امتحانی نوبت صبح از ساعت هفت و نیم بسته شده و ساعت هشت نیز به عنوان ساعت شروع فرآیند آ‍زمون اعلام شده بود که شروع این فرآیند با استقرار داوطلبان در صندلی های تعیین شده و تکمیل فرم نظر سنجی همراه است و پاسخگویی به سوالات در همه حوزه های امتحانی نوبت صبح از هشت و نیم آغاز شد.

به گفته وی فرآیند آزمون داوطلبان دکتری در نوبت بعدازظهر هم از ساعت ۱۴ و نیم آغاز شده و زمان پاسخگویی به سوالات نیز از ساعت ۱۵ بود.

مشاورعالی سازمان سنجش یادآور شد: نوبت صبح آزمون دکتری سال ۹۱ برای پاسخگویی به سوالات اختصاصی درنظر گرفته شده بود که مدت زمان پاسخگویی برای رشته های مختلف از ۹۰ دقیقه، ۱۲۰ دقیقه و بیشترین آن ۱۵۰ دقیقه بود و آزمون نوبت بعدازظهر نیز به پاسخگویی به سوالات عمومی زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی اختصاص داشت که چهار ساعت به طول انجامید.

وی درمورد تعداد داوطلبان حاضر و غائب آزمون دکتری نیز تصریح کرد که تعداد دقیق داوطلبان حاضر و غائب در دو نوبت صبح و بعدازظهر پس از قرائت پاسخنامه داوطلبان مشخص می شود.

توکلی افزود: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده، پاسخنامه سوالات آزمون از حوزه ها جمع آوری و به دفتر خدمات ماشینی سازمان سنجش تحویل خواهد شد و سپس کارشناسان در قرنطینه پاسخنامه ها را توسط دو دستگاه علامت خوان به طور جداگانه قرائت خواهند کرد و پس از کنترل های لازم و اطمینان از صحت قرائت، قرنطینه پایان خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: تصحیح پاسخنامه ها به صورت محاسبه نمرات خام، تراز و کل انجام می‌گیرد و نتایج اولیه آزمون نیز در قالب کارنامه تنظیم و در روز چهارشنبه، سوم خردادماه از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، لازم است بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، حداکثر تا پنج روز پس از اعلام نتیجه اولیه، به سایت سازمان مراجعه و پس از دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته از طریق سایت، نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های مورد علاقه اقدام کرده و سپس کد رشته‌ محل‌های انتخابی خود را به ترتیب تقدم علاقه در فرم انتخاب رشته الکترونیکی وارد کنند.

توکلی تاکید کرد: معرفی اولیه داوطلبان به صورت چند برابر ظرفیت در هر کد رشته محل بر اساس ۸۰ درصد نمره کل آزمون و ۲۰ درصد معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت تراز شده و همچنین سهمیه داوطلبان خواهد بود.

فهرست اسامی معرفی ‌شدگان به منظور شرکت در مصاحبه و دیگر مراحل گزینش با توجه به کد رشته محل‌های انتخابی داوطلبان مجاز، حداکثر در سه کد رشته محل در اواخر خرداد سال از طریق سایت سازمان منتشر می شود و معرفی‌شدگان لازم است برابر برنامه زمانی اعلام شده توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مربوط در مصاحبه و دیگر مراحل گزینش شرکت کنند.

گزینش نهایی و استخراج فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ۸۰ درصد نمره کل آزمون کتبی و ۲۰ درصد معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل ها تراز می شوند) با ضریب ۱ و نمره مصاحبه اعلامی از سوی مؤسسات آموزش عالی با ضریب ۲ و سهمیه داوطلبان انجام گرفته و در ۲۰ شهریور ماه از طریق سایت اینترنتی سازمان اعلام می‌شود.

فراهنگ ** ۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۷۷۰۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.