آسمان چهارشنبه شلوغ پلوغه/ماه در اوج مداری خود با زمین قرار می گیرد

۰۷م آذر ،

مقارنه ماه و پروین ، ماه گرفتگی و شکار ماه کامل از جمله اتفاقاهایی می باشند که ازبامداد چهارشنبه هشتم آ ذر ماه تا شامگاه این روز در آسمان به وقوع می پیوندند.

به گزارش خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران ماه یگانه قمر زمین و در میان ۱۷۳ قمر موجود در منظومه شمسی پنجمین قمر بزرگ در این منظومه خورشیدی محسوب می گردد که دارای قطری معادل یک چهارم قطرزمین است .
 
ما ناظران زمینی ماه را در زمان چرخش مداری خود به دور زمین در حالت های مختلفی مانند هلال ، نیمه و یا بدر رصد می کنیم . ماه نور خود را که مهتاب نام دارد از نور خورشید تامین می کند.
 
***ماه همنشین پروین
 
فاطمه خراسانی مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در خصوص اتفاق های روز چهارشنبه به خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:ماه تابان از ابتدای بامداد این شب در کنار خوشه سناره ای باز هفت خواهر قرار دارد اما در ساعت ۳:۳۰ بامداد این دو جرم آسمانی در کمترین فاصله که ۴/۴ درجه ایت خواهند رسید.
 
وی افزود : در این مقارنه خوشه ستاره ای باز هفت خواهر در قسمت شمالی قمر ماه قرار می گیرند  و با فاصله ۱۷۳ درجه ای از خورشید به مقارنه به هم خواهند پرداخت.
 
خراسانی خوشه ستاره پروین را یک خوشه بازکه دارای هفت ستاره اصلی که به هفت خواهر معروف شده اند دانست و اظهار داشت این هفت ستاره با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت می باشند مکان دقیق این خوشه صورت فلکی گاو یا ثور است.
 
***رخ ماه می گیرد
 
علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم در گفتگو باخبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه گرفتگی یکی از اتفاق های جذاب در آسمان محسوب می گردد که تقریبا اکثر مردم با آشنا می باشند و می توانند آ ن را به راحتی در آسمان رصد کنند.
 
وی تاکید کرد : در ماه ‌گرفتگی یا خسوف ماه در حرکت مداری خود به دور زمین در مکانی قرار می گیرد که سایه مخلوطی شکل زمین قرار دارد و سبب پوشیده شدن بخشی از نور ماه می گردد.
 
ابرهیمی سراجی تصریح کرد : از ظهر چهارشنبه ساعت ۱۵:۴۵ ماه گرفتگی نیمسایه در آسمان آغاز می گردد و تا ساعت ۲۰:۲۱ امشب ادامه خواهد داشت که به سبب نیمسایه بودن و جزئی بودن با چشم غیرمسلح در آسمان قابل رویت نمی باشد و علاقمندان باید با استفاده از ابزار ابتیکی مانند یک دوربین دوچشمی ساده یا یک تلسکوپ آن را در آسمان به راحتی رصد کنند.
 
وی عنوان کرد: در این ماه گرفتگی ماه به میزن ۵۵/۹۱ درصد دچار گرفت می گردد که مراحل گرفت آن در آسیا ، اروپا،استرالیا،آمریکای شمالی بجز آمریکای شرقی و آفریقا بجز غرب آفریقا قابل ملاحظه است.
 
***ماه بدر در آسمان خواهد درخشید
 
نیما اسماعیلی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران اظهار داشت: ماه بدر یا کامل حالتی از کره ماه است که زمین میان ماه و خورشید قرار ‌گیرد و سطح ماه کاملا روشن شود.
 
وی افزود: زمانی که ماه زاویه‌ای ۱۸۰ درجه با خورشید می‌رسد می گویند ماه در مقابله قرا دارد که این مرحله ماه بعد از تولد ماه نو وپشت سر گذاشتن ماه نیمه اتفاق می افتد.
 
اسماعیلی تاکید کرد : بعد از ماه کامل ماه رفته رفته نور خود را کم میکند تا به هلال برسد و دیگر در آسمان ناپدید شود و بعد دوباره ماه نو متولد شود این روند هر ماه یکبار اتفاق می افتد که ۲۹ روز ماه قمری را تشکیل می دهد.
 
وی گفت: هشتم آذر ماه نیز ساعت ۱۸:۱۶ عصر ماه در آسمان کامل می گردد که به راحتی با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت است.
 
***مرخ در مقارنه با خوشه کروی m22
 
کاوه جمالی کارشناس نجوم در خصوص سیاره مریخ گفت: بهرام نام دیگر سیاره مریخ است که چهارمین سیاره در منظومه شمسی محسوب می گردد و در مداری بزرگتر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین در حال حرکت است به طوری که۶۸۷ روز زمینی زمان لازم دارد تا یک بار به دور بچرخد.
 
جمالی یاد آور شد: به همین سبب شب و روز در سیاره مریخ کمی طولانی‌تر از شب و روز کره زمین است و هر سال بهرامی معادل دو برابر سال زمینی ۶۷۸ روز است.
 
وی مریخ را حدودا نصف زمین با قطری حدود ۶۷۹۰ کیلومتر دانست و افزود:در این سیاره هر روز معادل ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه زمینی است و چون مانند زمین در محور کج ۲۴ درجه ای قرار گرفته فصل های سال را تجربه می کند.
 
جمالی تاکید کرد: خوشه های کروی، مجموعه ای از ستارگان می باشند که به صورت کره ای گرد هم قرار گرفته اند و به دور هسته ی کهکشان در حال چرخش می باشند و ستارگان آن توسط گرانش موجود در هسته  در جای خود باقی مانده اند و به سبب وجود هسته است که شکلی کروی را به خوشه ها داده اند.
 
وی بیان کرد: m17  یکی از سحابی هایی است که چندین خوشه ستاره را در خود جای داده و خوشه ستاره M 22  نیزدر آن جای گرفته و قدر ستاره های این خوشه بین ۱۰ تا ۱۱ درجه است و می توان با چشم غیرمسلح آن رادر آسمان رصد کرد.
 
جمالی اظهارداشت : ساعت ۱۸:۱۷ عصرامروز سیاره مریخ با خوشه ستاره ای M 22 در مقارنه قرار می گیرند که با چشم غیرمسلح در آسمان قابل رویت می باشند و علاقمندان می توانند به راحتی آن را در آسمان شرقی رصد کنند.
 
***ماه در اوج مداری

 

علی ابرهیمی در ادامه خاطر نشان کرد: ماه در مداری بیضوی شکل به دور زمین در حال چرخش است که در این چرخش گاهی در نقطه ای قرار می گیرد که دور ترین فاصله را با زمین را دارد که به آن اوج مداری و گاهی در نقطه ای که نزدیک ترین فاصله با زمین که حضیض مداری نام دارد قرار می گیرد.
 
وی این امر را بر روی جزر و مد تاثیرگذار دانست و افزود: امشب که ماه در اوج مداری خود با زمین قرار می گیرد به سبب فاصله دور و پر نور بودن ماه کامل ؛فرصت مناسبی برای رصد عوارض سطحی آن نیست.
 
ابرهیمی تاکید کرد: فاصله قمر ماه با زمین روز چهارشنبه به ۴۰۶ هزار و ۳۶۲ کیلومتر می رسد که  این فاصله حدود ۷۱/۶۳ برابر شهاع زمین است.
 
حدیث حدادی


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.