آسیاب هایی که بدون گندم می چرخند !

پائین بودن نرخ تضمینی قیمت گندم، تولید گندم را در کشور با روند کاهشی مواجه کرده است.

علی ایرانپور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تولید گندم در کشور افزود: آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش تولید گندم برای ارزیابی ما اهمیت ندارد زیرا تجربه نشان داده است که دفعات قبل وزارت جهاد کشاورزی آمار دقیقی از تولید ارایه نداده است.

وی ادامه داد: ملاک ما در خصوص تولید محصولات بالاخص گندم وضعیت تولید و خالی بودن سیلوها است.

وی افزود: در حال حاضر ۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده که پائین بودن نرخ خرید گندم از دلایل اصلی بی رغبتی کشاورزان به کشت گندم است.

وی ادامه داد: باید برای افزایش تولید گندم نرخ خرید عادلانه تر باشد تا برخی از مشکلات گندم کاران برطرف شود، خرید گندم از کشاورزان ۴۲۰ تومان اعلام شد اما قیمت تمام شده این محصول ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است و صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: کاهش قیمت خرید گندم باعث شده تا گندم کاران رغبتی به فروش گندم به دولت نداشته باشند و گندم ها را در شرایط غیراستاندارد نگهداری کنند که باعث از بین رفتن سرمایه کشاورزی می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اضافه کرد: به فروش نرساندن گندم به دولت باعث می شود تا دولت نیز مجبور شود با قیمت بالاتری گندم وارد کند و این امر موجب ضعیف تر شدن کشاورزی ایران و افزایش قیمت محصول برای دولت می شود.

وی در خصوص خودکفایی گندم در سال های قبل افزود: با توجه به شرایط موجود اعتقاد بر این است که یا آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید گندم و خودکفایی دقیق نیست یا سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بسیار غلط است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.