آغاز رسمی تولید بنزین و گازوییل با کیفیت بالا در پالایشگاه تهران

طرح های بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران صبح امروز با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت به طور رسمی به بهره برداری رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران از جمله طرح های مهر ماندگار دولت بوده و دارای دومین واحد ایزومریزاسیون پس از طرح توسعه پالایشگاه اراک است که با اتکا به همت متخصصان داخلی امروز به بهره‌برداری رسید.

واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب‌های مولکولی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه افزایش می یابد.

پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه (با افزایش عدد اکتان نفتای سبک) اجرایی شده است که با راه‌اندازی این واحد، عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از ۶۴ به ۸۸ ارتقا می یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفتای سبک به ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال مترمکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه است.

نفتای سبک در مرحله اول به واحد تصفیه نفتای سبک ارسال شده و گوگرد، ترکیبات نیتروژنی و اکسیژنی و فلزات سنگین آن که به عنوان سم برای کاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون محسوب می‌شود، حذف، سپس به عنوان خوراک به واحد ایزومریزاسیون ارسال می‌شود که در آنجا با افزایش عدد اکتان، بنزین تولیدی به بالاترین کیفیت می‌رسد.

با راه اندازی واحد گوگردزدایی از گازوئیل با ظرفیت ۵۳ هزار بشکه در روز (گازوئیل تولیدی با کمتر از ۱۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو پنج)، واحد بازیابی سولفور با ظرفیت ۱۱۰ تن گوگرد و واحد استحصال گوگرد با ظرفیت ۲۱۲ تن گوگرد در روز، تمامی ۱۴ واحد طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان در مدار بهره برداری قرار گرفت./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.