آغاز رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه

ممتاز نیوز : سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، از رهاسازی آب سدها، لایروبی رودخانه‌ها و باروری ابرها برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: در صورت عدم تغییر شرایط، دریاچه ارومیه بیشتر از ۴ سال دوام نخواهد آورد.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی گفت: در قالب راهکارهای ۲۷‌گانه برای احیا رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه از اواخر آبان آغاز می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز  ؛ به تازگی ۱۴۰ میلیمتر بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است اما سبب بهبود شرایط نشد. با این حال نسبت به ۲ ماه قبل، حدود ۲۴ سانتیمتر تراز آب دریاچه بهتر شد؛ با این حال کمتر از ارتفاع نرمال قرار دارد.دائمی با بیان اینکه وضعیت ذخیره آب دریاچه ارومیه نسبت به تراز سال قبل هنوز ۲۰ سانتیمتر پایین‌تر است، ادامه داد: هم‌اکنون برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه‌ها، باروری ابرها و رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه آغاز شده است.وی با تاکید بر اینکه آب مورد نیاز دریاچه ارومیه باید با کمک مردم به این دریاچه برسد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که از سوی مردم می‌تواند در جلوگیری از ادامه خشکی دریاچه ارومیه موثر واقع شود، ممانعت از برداشت‌های غیرمجاز در مسیر انتقال آب رهاسازی شده برای دریاچه ارومیه است.

فرهاد سرخوش در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به بخشی از پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا اجرای پروژه‌های جهاد کشاورزی در اولویت است چرا که ۹۰ درصد آبهای سطحی به مصارف حوزه کشاورزی می‌رسد.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی یکی از راهکارهای ۲۷گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که بدین منظور طرح تجمع آبیاری قطره‌ای و انتقال آب با لوله اجرا می‌شود تا از تبخیر و پرت آب جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه‌های آبیاری از پیشرفته‌ترین روش‌های آبیاری زیرسطحی و سطحی استفاده می‌شود گفت: ۲ ماه قبل روش آبیاری نوین از یکی از شهرهای ترکیه مورد بازدید و آموزش‌های لازم نیز در این باره ارائه شده است.

سرخوش به بخشی از پروژه‌های مربوط به شرکت آب منطقه‌ای در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز پرداخت و افزود: این سازمان موظف به مهار کردن آب‌های مرزی به سد سیلوه است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیان کرد: با احداث کانال ۲۲ کیلومتری «جلدیان»، به سد «چپرآباد» این آبهای مرزی به رودخانه گدار و دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود که در حال حاضر احداث سد سیلوه به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: از آذر ماه امسال اقدامات آبگیری در سد سیلوه انجام می‌شود که بر اساس آن سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه واریز می‌شود.

سرخوش از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه از اواخر آبان امسال خبر داد و گفت: بعد از جداسازی میزان آب مصرفی شرب و کشاورزی آب مازاد در سه مرحله به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.