آغاز عملیات پمپاژ آب شرب از سد لار به شهر تهران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لار از آغاز عملیات پمپاژ و ارسال آب شرب شهر تهران از ابتدای مهرماه خبر داد.


به گزارش ممتاز به نقل از سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،فتوکیان مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لار گفت: ‌از ۳۱ شهریورماه امسال و با کاهش تراز آب مخزن سد لار، آب شرب شهر تهران با استفاده از عملیات پمپاژ تامین می شود.

فتوکیان با اشاره به اینکه بخشی از ماه های سال آب شرب به صورت ثقلی به تصفیه خانه شماره پنج سوهانک منتقل می شود ادامه داد: با کاهش تراز و سطح آب مخزن سد لار امکان انتقال ثقلی آب شرب وجود ندارد و به همین دلیل عملیات انتقال آب از طریق پمپاژ آغاز می شود که امسال نیز این عملیات از ۳۱ شهریورماه اجرایی شد.

وی افزود: در حال حاضر میزان آب منتقل شده با این روش و با استفاده از یک پمپ ۲٫۸ مترمکعب بر ثانیه است.

فتوکیان همچنین تصریح کرد: آب شرب مورد نیاز شهر تهران ابتدا از طریق پمپاژ وارد تونل لار به کلان شده و از آنجا به لوارک و سپس وارد تاسیسات افجه می گردد که پس از طی این مسیر ۳۰ کیلومتری آب به تصفیه خانه شماره پنج سوهانک در شمال شرق تهران هدایت می شود.

مدیر امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری سد لار میزان آب شرب تامین شده در شهریور ماه امسال را افزون بر ۱۵٫۳ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: ‌از ابتدای سال ۹۲ تا پایان شهریورماه آب به صورت ثقلی منتقل شد و با توجه به تراز آب در پشت سد لار، نیازی به انتقال با استفاده از پمپاژ نبود.

فتوکیان همچنین اضافه کرد:‌ به طور معمول استفاده از پمپاژ از ابتدای پاییز آغاز و تا اواسط بهار سال بعد ادامه می یابد و زمانیکه آب به سطح مورد نظر رسید، پمپ های مورد استفاده قطع شده و آب به شکل ثقلی منتقل می گردد که این وضعیت بستگی به میزان بارش و حجم آب ذخیره شده در مخزن سد دارد.

وی وضعیت بارش ها در سال آبی قبل را نامناسب برشمرد و گفت:‌ میزان بارش ها در سال آبی که پشت سر گذاشتیم نامناسب بود و این وضعیت به همراه کاهش پوشش برفی در حوضه آبریز سد لار سبب شد تا مخزن سد با کاهش حجم آب مواجه شود.

فتوکیان تاکید کرد: ‌حجم آب ذخیره شده در پایان سالی آبی قبل (شهریور ۹۲) نزدیک به ۶۲ میلیون مترمکعب بود که این میزان در مقایسه با ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در زمان مشابه سال پیش از آن کاهش محسوس و زیادی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود کاهش نزولات جوی در حوضه آبریز سد لار، حجم تخصیص آب شرب از سد لار به شهر تهران، به طور کامل منتقل شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.