آقای احمد خاتمی! شما هم عذرخواهی بدهکارید

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

«آقایی می‌آید، هشت سال حکومت می‌کند و می‌رود، اما این آرزو به دل آدم می‌ماند که یک بار بگوید، ببخشید، آنجا اشتباه کردم».

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۲ گفت: «آقایی می‌آید، هشت سال حکومت می‌کند و می‌رود، اما این آرزو به دل آدم می‌ماند که یک بار بگوید، ببخشید، آنجا اشتباه کردم». این در حالی است که خود ایشان به خاطر دعوت به حمایت از محمود احمدی نژاد در انتخابات، در عملکرد او شریک بوده و در صورت انتظار از احمدی نژاد برای عذرخواهی، خود نیز یک عذرخواهی به مردم بدهکار است..

این عضو جامعه ی مدرسین حوزه علمیه ی قم سال ۸۴ فردای انتخاب شدن احمدی نژاد در مقابل هاشمی رفسنجانی، گفت: مردم با انتخاب خود نشان دادند که برای آن‌ها دین و ارزش‌ها حرف اول را می‌زند و هنوز این مقوله، تعیین‌کننده‌ی سرنوشت است. مردم در مرحله‌ی اول و دوم انتخابات نشان دادند که ارزش‌های بیهوده‌ی غرب در نزد آن‌ها جایگاهی ندارد. رییس‌جمهور آینده، مهم‌ترین اولویتش گشودن گره از کار مردم و حل مشکلات آن‌ها در سایه‌ی دین است.

بعد از گذشت ۴ سال، یعنی در انتخابات سال ۸۸ اعضای جامعه ی مدرسین از محمود احمدی نژاد حمایت کردند که این به معنی حمایت از آن ۴ سال و دعوت از مخاطب برای رای به انتخاب مجدد احمدی نژاد برای ریاست بر دولت تا سال ۹۲ بود.

اما از سال آخر به تدریج انتقادهایی شنیده شد، از جمله دربارهٔ ی همان «دین و ارزشها» که سیداحمد خاتمی انتخاب احمدی نژاد را سبب توجه به آن می دانست. او در سال ۹۱ با اشاره به صحبت‌های آن زمان احمدی نژاد در باره ی فردوسی گفت: گفتن اینکه شاهنامه تفسیری از قرآن کریم است، نشان‌دهنده نبود آشنایی با قرآن و شاهنامه است. ایران منهای اسلام افتخار نیست. ۳۳ سال دین این کشور را اداره کرده و کسانی که امروز تریبون دارند مراقب صحبت‌های خود باشند.

هر چند این گلایه ها سبب نشد که در انتخابات ۹۲ راهی متفاوت در پیش گرفته شود؛ سیداحمد خاتمی پیش از انتخابات خرداد ۹۲ منتقد حسن روحانی، کاندیدای پیروز انتخابات بود و در یک سخنرانی گفت: «به فضل خدا در روز ۲۴ خرداد شاهد حضور حداکثری در پای صندوق های رای خواهیم بود و اگر شما مردم عزیز به «جریان ارزشی» رای بدهید جریانی که گفتمانش، گفتمان انقلاب اسلامی است، خواهید دید که بعد از انتخابات غرب عقب نشینی خواهد کرد».
 
وی با انتقاد از سخنان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری [یعنی حسن روحانی] که گفته بود درست است که انرژی هسته ای حق مسلم مردم است اما زندگی کردن و مرفه زندگی کردن نیز حق مسلم مردم است، افزود: چه کسی گفته که زندگی کردن حق مسلم ما نیست یعنی واقعا نظام نمی خواهد مردم زندگی کنند و این یک شعار اغواگرایانه است.

اما پس از شکست سعید جلیلی و پیروزی حسن روحانی، در تیرماه دوباره زبان به گلایه گشود که :ما از دولت محمود احمدی نژاد انتظار همراهی بیشتری با ولایت داشتیم. یکی از نقاط ضعف این دولت، دلبستگی به یک فرد خاص [مشایی] بود و همه ی خوبی‌ها را فدای یک نفر کرد.

سید احمد خاتمی، امام جمعه ی موقت تهران امروز در پندی اخلاقی به درستی می گوید: «عذرخواهی‌های صادقانه و صمیمانه عنصر بسیار کمیابی در کشور ما است. آقایی می‌آید، هشت سال حکومت می‌کند و می‌رود، اما این آرزو به دل آدم می‌ماند که یک بار بگوید، ببخشید، آنجا اشتباه کردم». اما آقا سید آیا تصور نمی کند که اگر احمدی نژاد به سبب ناتوانی در برآورده کردن شعارهایش باید مواخذه شود یا عذرخواهی کند، کسانی از جمله او نیز باید پاسخگوی معرفی احمدی نژاد به رای دهندگان و جامعه باشند؟


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.