آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل در شهرهاست

۲۹م دیماه ،
ممتاز نیوز:معاون حمل و نقل و ترافیک با بیان این که امروزه آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل در شهرهای بزرگ دنیا درصد چشم گیری از کل آلودگی‌ها را به خود اختصاص داده است،گفت: این موضوع توجه به حمل و نقل پاک را ضروری ساخته است.

 به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پانا،سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: در این میان توجه به حمل و نقل پایدار که تعادل بین سه بُعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را مورد تأکید قرار می‌دهد را نیز نباید فراموش کرد.

وی افزود: در راستای حرکت به سمت حمل و نقل پاک، افزایش کارآیی انرژی در بخش حمل و نقل که خود از «کارآیی وسیله»، «کارآیی سفر» و «کارآیی سیستم» تشکیل می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تشکری تصریح کرد: در یک دسته‌بندی کلی، راهکارهای دست ‌یابی به حمل و نقل پاک را می‌توان به دو دسته کلی «سوخت‌ها و وسایل نقلیه پاک» و «زیرساخت‌های حمل و نقل پاک» تقسیم‌بندی کرد.

وی ادامه داد: در بخش «سوخت‌ها و وسایل نقلیه پاک»، اصطلاح خودروی پاک در مورد خودروهایی به کار می‌رود که الزامات استاندارد یورو ۶ را رعایت کرده باشند و این در حالی است که در کشور ما حتی ملزومات استاندارد یورو ۲ نیز به صورت کامل رعایت نمی‌شود.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: خودروهای هیبریدی، خودروهای با سوخت گاز فشرده طبیعی، خودروهای برقی، خودروهای هیدروژنی و… جز خودروهای پاک محسوب می شوند که میزان تولید الایندگی بسیار کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند.

وی با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین پیش نیازهای توسعه حمل و نقل پاک، آماده‌سازی مسیرهای مورد نیاز به عنوان «زیرساخت‌های حمل و نقل پاک» است، گفت: مسیرهای سبز از جمله زیر ساخت های حمل و نقل پاک محسوب می شوند که مسیر هایی طولانی جهت عبور عابران پیاده و دوچرخه‌سواران می باشند و گاهی هم برای حرکت تراموآ و وسایل نقلیه سبک ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، مسیرهای ویژه اتوبوس، مسیرهای ریلی در قالب خطوط زیرزمینی و رو زمینی و… نیز از دیگر زیر ساخت های توسعه حمل و نقل پاک محسوب می گردد.

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: مجموعه اقدامات مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر از جمله توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از یک سو و گسترش مسیرهای ویژه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) و قطارهای شهری (مترو) از سوی دیگر، نوید ‌دهنده آغاز حرکت آرام به سوی هدفی است که بسیاری از شهرهای جهان سال‌ها قبل حرکت شتابان خود را به سمت آن آغاز کرده‌اند یعنی رسیدن به حمل و نقل پاک.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.