آلبرتو کاستا: به جام جهانی می روید چون هم کروش عالی است و هم گروه تان ضعیف/ پرتغال قوی شده چون رونالدو برای تیم بازی می کند

فرهاد عشوندی: او روبروی ماست در حیاط زیبای مجموعه ورزشی چهارباغ کرج . جایی که تیم صنعت نفت اردوی آماده سازی اش را به دور از ذرات معلق هوای آبادان برگزار کرده تا برای لیگ آماده باشد. مرد پرتغالی ، سابقه سالها همکاری نزدیک با کارلوس کروش را داشته و حتی در جام جهانی ۲۰۱۰ هم یکی از همکاران مرد سرشناس تیم ملی بوده. آلبرتو کاستای ۵۸ ساله در دوران بازیگری‌اش در پست هافبک چپ بازی می‌کرد و ۲۴ بازی ملی برای تیم پرتغال انجام داده است. او سابقه‌ی سه دوره مربی‌گری در تیم‌های ملی پرتغال را در کارنامه خود دارد، همچنین در تیم ناگویای ژاپن و امارات کار کرده است.
کاستا در این گفت و گو هم از تیم ملی ایران سخن گفته ، هم از نفت آبادان و هم از کریس رونالد و تیم ملی پرتغال. او که از تمریناتش در این کمپ راضی به نظر می رسد می گوید برزیل فوتبال ایران سال بعد فوتبالی زیباتر را هم به نمایش خواهد گذاشت.
این گفت و گو با مساعدت دکتر رحمانی ، مترجم خوزه کاستا ، مهدی غفاری سرپرست نفت آبادان و همچنین منصور محجوبی ، مدیر مجموعه ورزشی چهارباغ انجام شد. دهکده ای که به گفته مدیرش همه امکاناتش حتی برای میزبانی از تیم ملی عالی است اما فقط کمی نیاز به مساعدت مسئولان شهرداری منطقه در آسفالت راه های ورودی دهکده و البته ترمیم نور مسیر دارد!

*اینجا خیلی گرم و صمیمی هستید اما وقتی از تلویزیون تماشای تان می کردیم ، حس مان این بود که خیلی بد اخلاق باشید!
ببین من دو چهره دارم. من جدی هستم و منضبط در وقت کار و تمرین. کار کار است و باید کار کرد ولی در کار کردن خیلی مهم است که جو خوبی داشته باشیم و اینکه رابطه خوبی باشد بین کادرفنی و بازیکنان. طبیعتا در تمرینات سبک مثل امروز سعی می کنیم کمی شاد تر باشیم. فکر کنم امروز ، روز خوبم بوده که با هم نشستیم.
*شاید آن خشم هفته های آخرتان به دلیل اتفاقات پایان فصل بوده که برای نفت افتاد…
ببین این خیلی عادی است به خصوص در کنفرانس های مطبوعاتی پایان بازی که مربی خسته است ، کمی چهره اش خشمگین به نظر برسد. چون در بازی اتفاقات زیادی رخ داده ولی آن چهره معمول من نیست. البته دوست دارم جدی باشم وقتی با خبرنگاران روبرو می شوم. اما من هم انسانم ؛ گاهی می خندم ، گاهی هم اخم می کنم. معمولا آرام هستم ولی اگر حس کنم می خواهند حساسم کنند ، حتما عصبانی می شوم.
*در بازی های هفته های آخر لیگ قبل تقریبا اشتباهات داوری زیادی برای تان افتاد.
بله واقعا یکسری از تصمیم ها وحشتناک بود ولی این فوتبال است. اشتباه برای همه هست. این اتفاقات به ما ضربه زد اما باید قبول کنیم این یک بخش مهم از فوتبال است.
*مهمترین اتفاق نفت در زمان شما برخوردی بود که با ستاره تیم تان داشتید.
ببینید من از باشگاه پول می گیرم تا بهترین تصمیم را بگیرم. تمام زندگی من ، زندگی ورزشی من در بالاترین سطح بوده است. در سطح حرفه ای باید جدی باشی و تلاش کنی بهترین راهکار را برای باشگاهت انجام بدهی. من آمدم ایران تا تیمم بهترین بازی ها را نشان بدهد. این برای همه مهم است از باشگاه تا بازیکن که باید در کاری که باید انجام بدهیم ، جدی باشیم. برای همین است که نه به اسم بازیکن توجهی دارم و نه سنش. چون می خواهم عدالت را برای همه اجرا کنم. کسی که بی نظمی کند یا تمرین را جدی نگیرد ، حتما باید مجازاتش را ببیند و کسی که تلاش داشته و بهتر کار می کند باید بلافاصله تشویق شود. من به بچه هایم یاد دادم که رابطه ای دو طرفه با هم داریم و همه چیز طبیعی است وقتی که هر کدام کارهای مان را درست انجام بدهیم. ابتدای قصه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید ولی مهم این است که ما مشکلات را در درون تیم حل کنیم. همان کاری که در عمل انجامش دادیم.
*یعنی مثلا اگر کریس رونالدو جای فونیکه سی بود هم همین کار را می کردید؟
بله فرقی برای من نداشت. چه کریس رونالدو باشد چه فونیکه. برای من اسم یا سن و سابقه یک بازیکن مهم نیست. مهم این است که نظم و دیسیپلین وجود داشته باشد و بتوانیم بهترین کیفیت را به نمایش بگذاریم. خیلی دوست ندارم درباره تک به تک بازیکنان حرف بزنم. علاقه ام بیشتر این است که از کلیت فوتبال حرف بزنیم. دوست ندارم از فونیکه حرف بزنم یا کریس ؛ من در تمام زندگی ورزشی ام از این اتفاقات زیاد دیدم اما همیشه مشکلات را حل کردم و بعد از این مشکل ، همیشه روح تیمی را حفظ کردیم. خیلی مهم است که بازیکن به قوانین احترام بگذارد و مربی حرف بچه هایش را بشنود. ما همه روی یک کشتی هستیم در طوفان که برای رسیدن به ساحل نیاز داریم همه با هم تلاش کنیم.
*کار کردن در آبادان خیلی سخت است ما نیم فصل موفقی را سپری کردید.
مردم آبادان بیش از هر چیز دوست دارند که تیم شان فوتبالی زیبا را به نمایش بگذارد. وقتی من آمدم به آبادان ، بازیکنانم از بازی کردن در خانه می ترسیدند و استرس داشتند. با صبر و حوسله و تلاش ما شروع کردیم به بردن بازی های خانگی و کم کم تماشاگران باورشان شد که ما داریم تلاش می کنیم برای تغییر. تلاش می کردیم نشان دهیم در سیستمی حرکت کنیم که آنها دوستش دارند. این کار خیلی آسان نبود اما با کار سخت ما توانستیم شرایط را تغییر دادیم و الان بازیکنانم دوست دارند در آبادان بازی کنند و داریم تلاش می کنیم فوتبال خوبی را به نمایشی بگذاریم تا تماشاگران را خوشحال کنیم چون ما به حمایت آنها محتاج هستیم.
*صنعت نفت قرار است امسال در کجای جدول باشد؟ برای قهرمانی تلاش می کند یا اینکه فقط در لیگ باشد؟
اول اینکه می خواهیم بهتر از فصل قبل باشیم و تلاش مان این است که فوتبال بهتری را هم به نمایش بگذاریم. باید فوتبال خوب مان را به مردم بشناسیم. تلاش می کنیم که بیشتر ببریم و بیشتر امتیاز بگیریم ولی نمی دانم تا کجا پیش می آییم. ولی تیمی قوی تر خواهیم داشت نسبت به فصل قبل. ما داریم در روندی مثبت پیش می رویم. یک فوتبال هجومی و زیبا. ما تلاش می کنیم در این فرایند بتوانیم بازیکنان جوانی را به فوتبال مان معرفی کنیم.
*مردم آبادان به تیم شهرشان می گویند برزیل. اگر قهرمان نبودند اما بازیکنان ملی پوش خوبی داشتند. تیم امسال تان می تواند ستاره ای ملی معرفی کند؟
ما ۳ یا ۴ بازیکن جوان داریم که می دانم در این فصل خیلی بهتر از فصل قبل هستند. لامی نژاد ، مشکل پور ، حامد سرلک و.. جوان زیر ۲۲ سال نیستند اما جوان هستند. امسال می توانند پدیده باشند. غیر از این ها هم چند بازیکن جوان دارم که نیاز دارند به زمان. این ها آرام ، آرام می روند به سمت ترکیب اصلی. اما برای رسیدن به تیم ملی خیلی چیزها مهم است. باید در فصل هم تیم خوب باشد و هم خود بازیکنان. اگر تیم ما خوب باشد ممکن است یک یا دو نفرشان حتی در تیم ملی باشند اما این هدف اصلی من نیست.
*آبادان همیشه مهاجمان خوبی داشته اما سال قبل ، ستاره های خط حمله تان خارجی بودند. بازیکنانی که این فصل در کنار شما نیستند. آیا برای شان جایگزین های بهتری دارید؟
وقتی فصلی تمام می شود و قرار است فصلی جدید شروع شود ، در تمام دنیا ، تیم ها تغییر می کنند. گاهی مربی یک بازیکن را نمی خواهد. گاهی باشگاه تصمیمی می گیرد و گاهی بازیکن پیشنهاد بهتری دارد . من به تو نمی گویم که تغییرات تیم ما به چه دلیلی رخ داد. خیلی دوست دارم که بهترین بازیکنان را داشته باشم. تلاشم این است که بازیکنان خوبی را در کنارم داشته باشند. البته ترجیح می دهم مهاجمانی داشته باشم که در خدمت تیم است نه فقط یک تک ستاره.
*اینکه مربیان پرتغالی در لیگ زیاد شوند ، درحالی که سرمربی تیم ملی هم پرتغالی است ، چقدر به فوتبال مان کمک می کند؟
نه فقط برای مربیان خارجی ، اگر بازیکنان بتوانند نظر مربی های شان را در زمین پیاده کنند ، همیشه دست مربی بازتر است و چرخه انتخاب مربی ملی هم بزرگتر است. حالا اگر تکنیک مورد نظر مربی ملی در باشگاه ها هم اجرا شود که یک گام جلو تر هستیم. اگر مسئولان تصمیم ساز فوتبال تان می خواهند فوتبال این کشور جهش داشته باشد باید روی رده های سنی پایه تمرکز کنند. اگر مربیان خیلی خوب را برای تیم های جوان بیاورید بعد از ۵ سال نتیجه این سرمایه گذاری تان را می بینید. یک مربی خوب آوردن برای هر تیمی یک مزیت است اما مربی تیم ملی وقت کمی دارد و خیلی سخت است که خیلی زود بتواند اندیشه های تاکتیکی اش را در زمین پیاده کند.
*الان کروش روزگار سختی را در ایران می گذراند و انتقادها از او افزایش یافته . با شناختی که از او دارید فکر می کنید او این بحران را سپری می کند؟
من به این موضوع باور دارم چون کروش و گروهش دارند کارشان را خیلی خوب پیش می برند و البته اینکه ایران در گروه راحتی است و می تواند به جام جهانی برود. شاید خیلی متحیرانه شروع نکرده باشند اما ۴ امتیاز از ۲ بازی خیلی خوب است. من فقط می توانم بگویم رفتن تیم به جام جهانی برای همه خیلی خوب است. نه فقط برای کروش که همه شما ، مردم و حتی ما مربیان باشگاهی خیلی خوب است. پس باید همه به تیم ملی اعتماد کنید و بگذارید که کروش کارش را پیش ببرد . شک نکنید موفقیت در راه است.
در صورت آمدن مانوئل ژوزه به پرسپولیس ، ۲ تیم با مربیان پرتغالی در کورس قهرمانی خواهند بود. هم تراکتور که تونی را در کنارش دارد و هم پرسپولیس. آیا نفت هم در این چرخه حضور خواهد داشت؟
نه بابا . خواهشا توقعات از تیم ما را خیلی بالا نبرید. تیم من فقط برای نمایش یک بازی زیبا رقابت می کند و داشتن جایی بهتر در لیگ برتر. ما باید واقع بین باشیم. باید باشگاه های دیگر را ببینیم و بعد ببینیم چه اتفاقی می افتد. من هنوز نمی توانم درباره مانوئل ژوزه حرفی بزنم چون نمی دانم به پرسپولیس می آید یا نه. باید ببینیم او می آید یا نه . اول باید بیاید و قراردادش را امضا کند تا بعد درباره اش چیزی بشود گفت. البته فقط همین را بگویم او مردی است موفق. فقط کافی است کارنامه اش را ببینید تا متوجه شوید هر جا بوده ، نتایجی درخشان گرفته است. اما درباره تونی باید بگویم او انتخابی ایده آل بود برای تراکتورسازی تبریز. یک مربی بی نظیر و دوستی قدیمی. نمی توانم بگویم که آنها می توانند قهرمان می شوند یا نه چون باقی تیم ها را ندیدم. تازه هنوز معلوم نیست که مانوئل به پرسپولیس بیاید.
*هفته اول پرسپولیس حریف تان است. پرسپولیس کهکشانی. خیلی ها معتقدند صنعت از این تیم یا قهرمان می سازد یا ناکامی بزرگ. چون اگر برنده بازی اول باشند در مسیر پیروزی می افتند و باخت برای شان کابوس جدیدی است.
نه اصلا این طور نیست. من با این نظر موافق نیستم چون این فقط یک بازی است. یک بازی از ۳۴ بازی فصل. وقتی شنیدم اولین بازی مان با پرسپولیس است با خودم گفتم یک شروع عالی است. چون بازی هیجانی داریم. یک آزمایش عالی برای تیمم. یک مسیر خوب برای ما. من خیلی خوشحالم که با پرسپولیس بازی می کنیم چون از همان بازی اول ، رقابت مان جذاب می شود اما این تک بازی سرنوشت لیگ را مشخص نمی کند.
*معمولا مربی ها دوست دارند بازی اول شان آسان باشد اما انگار شما از بازی با پرسپولیس استقبال می کنید!
ولی من دوست دارم با پرسپولیس کنیم چون این یک شروع خیلی خوب برای ماست.
*نکند فکر می کنید قرار است پرسپولیس کهکشانی در آبادان دوباره ۴ تایی شود؟
من که خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد ولی واقعیت این است که مسیر خیلی دشواری داریم. ما می رویم که برنده باشیم . شک نکنید که یک قدم هم عقب نمی گذاریم . از اسم پرسپولیس ، نام بازیکنانش و کهکشانی بودنش نمی ترسیم چون باور داریم فوتبال را بازیکنان در زمین بازی می کنند نه اسم های شان.
*برسیم به تیم ملی پرتغال. خیلی ها فکر می کردند تیم کروش و شما در جام جهانی می درخشد اما انگار تیم بنتوی جوان بهتر از آن تیم بوده است؟
زمان ها با هم فرق دارند. شرایط عوض شده. من هم باور دارم این تیم قوی تر است. در دو بازی آخر این تیم خیلی عالی بوده. این نه فقط به خاطر بازیکنان نیست. یک نکته ویژه در تیم بنتو وجود دارد. اینکه سرانجام کریس رونالدو متوجه شده که را درست این است که باید در قالب تیم کار کند و اینکه اگر او در خدمت تیم باشد ، هر کاری ممکن است. این تیم پرتغال صمیمی تر از همیشه است و نتیجه اش را در زمین می بینید. الان دیگر فقط همه تیم برای رونالدو بازی نمی کنند. بلکه او هم برای تیم بازی می کند. تلنگری به رونالدو زده شده که باور کرده اگر فکر کند او بهترین بازیکن دنیاست و متمایز از همه ، تیم موفق نمی شود ولی اگر در خدمت تیم بازی کند ، همه با هم موفق می شوند و توانایی هایش بیشتر دیده می شوند. وقتی دارد در تیم بازی می کند ، یک لحظه برایش کافی است تا نتیجه را عوض کند. فقط کافی است که به همین شکل ادامه دهند. شک نکن که اسپانیا هم در این صورت از ما شکست می خورد. فقط اگر کریس در قالب تیم باشد.
*این تیم بدون کریس رونالدو هم حرفی برای گفتن دارد؟
قطعا می تواند اما باید بپذیریم که او یکی از بهترین بازیکنان دنیاست و وجودش خیلی به بازیکنان دیگر کمک می کند. روحیه بخش است.
*و پرتغال چقدر شانس قهرمانی دارد؟
توانستن که بله. اول باید اسپانیا را ببریم. ما قدرت بردن اسپانیا را داریم ولی آلمان… واقعا الان آلمان بهترین تیم دنیاست. من که فکر می کنم فینال بین آلمان و پرتغال است. اگر اسپانیا را ببریم شاید بردن آلمان هم ممکن شود. اگر ما قهرمان جام جهانی را ببریم چرا نتوانیم قهرمان بشویم؟
*فکر می کنید چرا تیم تان در جام جهانی به اسپانیا باخت؟
خیلی ساده بگویم؟ چون حق شان بود. آنها خیلی بهتر از ما بازی کردند و برنده شدند. اما الان شرایط فرق دارد تیم ملی ما هم خیلی خوب بازی می کند.
۴۱۴۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.