آل‌خلیفه حقایق را کتمان می‌کند

جام جم آنلاین: عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی اواسط مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به رژیم منامه در زمینه سرکوب شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی در بحرین به این کشور نیرو اعزام کردند. اعزام این نیروها نقش عمده‌ای در سرکوب جنبش مردم بحرین داشت.

با این حال تحلیلگران بر این باورند که قیام مردم بحرین خاموش‌شدنی نیست و ادامه اعتراضات در این کشور نیز موید همین مساله است.

درباره انقلاب مردم بحرین و نحوه ادامه آن، پرس تی‌وی با عباس العمران ، یکی از اعضای «مرکز حقوق بشر بحرین» گفت‌وگویی ترتیب داده است که ترجمه آن را می‌خوانید:

به نظر شما چرا در سیاست واشنگتن نسبت به برخی کشورها از جمله سوریه و بحرین ریاکاری، دوگانگی و دورویی وجود دارد؟

فکر می‌کنم این (دورویی) که دولت آمریکا تلاش می‌کند در بحرین و در مقایسه با سوریه (که آمریکا با دولت آن مخالف است) به کار گیرد، حتی با وجود این‌که رژیم منامه از دولت آمریکا تبعیت می‌کند، حتی با وجود این که رژیم بحرین دیکتاتوری است و نه منتخب مردم؛ رژیمی که فساد زیادی دارد و ضمن نقض آزادی بیان، هر روز با تظاهرات‌‌کنندگان برخورد می‌‌کند؛ به‌رغم همه این موارد، دولت آمریکا این نکته را درواقع نشان می‌دهد که رژیم بحرین یکی از دنباله‌روهای واشنگتن در منطقه است.

مساله دیگر این است که به عقیده من دولت آمریکا از عواقب یا نتایج انقلاب بحرین بشدت می‌ترسد، زیرا وقتی مردم به حق خود در زمینه تعیین رژیمی که خواهان حاکمیت آن بر کشورشان هستند دست یابند، آن رژیم دیگر به جای منافع آمریکا، منافع و مسائل مورد نظر مردم بحرین را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در حال حاضر، رژیم آل‌خلیفه در ظاهر بر بحرین حکومت می‌کند، اما زمین‌های این کشور را برای استفاده به عنوان یک جزیره نظامی یا پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار داده است.

به نظر می‌رسد بین مقام‌های انگلیسی، مقام‌های بحرینی و همچنین آمریکا در خصوص بحرین فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد. به نظر شما در این برهه زمانی و با توجه به این‌که آنها نمی‌توانند حتی دست‌کم برای نشان دادن همدردی با مردم بحرین این رویه را متوقف کنند این مساله چه چیزی را نشان می‌دهد؟

آنها دقیقا از آنچه در بحرین اتفاق می‌افتد، مطلع هستند. آنها می‌دانند نقض حقوق بشر به صورت گسترده در این کشور روی می‌دهد. مردم زیادی کشته شده‌اند و مزدورانی که برای سرکوب معترضان از خارج از بحرین به این کشور اعزام شده‌اند در سرکوب تظاهرات‌ها به خشونت متوسل می‌شوند. آنها بخوبی می‌دانند که اعتراضات مستمر به صورت روزانه در خیابان‌های بحرین ادامه دارد و مردم طی ۱۶ ماه گذشته برای مطالبه حقوق‌شان به خیابان‌ها آمده‌اند. آنها از موارد گسترده شکنجه که به صورت روزانه در زندان یا حتی خیابان‌های بحرین رخ می‌دهد اطلاع دارند، اما همواره سعی می‌کنند این حقایق را کتمان کنند.

آنها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند ما خواهان گفت‌وگو در خصوص مساله بحرین هستیم و از دو طرف می‌خواهیم درباره این مساله با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند، اما به دو نکته هیچ توجهی نمی‌کنند. یکی این‌که بسیونی، رییس کمیته تحقیقاتی بحرین نیز به آن اشاره کرد و آن این‌که باید به مردم حق ابراز عقیده در خیابان‌ها داده شود. نکته دیگری که وی گفته بود این است که شکنجه در داخل زندان‌ها و توسل به خشونت در خیابان‌ها را متوقف کنند. نکته دیگر این است که آنها از فروش تسلیحات و گازهای اشک‌آور سمی به رژیم بحرین دست برنمی‌دارند؛ گازهایی که به داخل خانه‌های مردم شلیک می‌شود و در روستاهای این کشور علیه معترضان استفاده می‌شود.

به نظر شما چرا این‌ کتمان حقایق رخ می‌دهد؟ چون همان‌طور که گفتید در بسیاری از جوامع غربی واقعیتی که در بحرین در حال اتفاق افتادن است به مردم نشان داده نمی‌شود و بنابراین آنها تصاویر شکنجه، شلیک شبانه گاز اشک‌آور به منازل مردم یا شلیک گلوله به سر و سینه جوانان بحرینی را نمی‌بینند. به نظر شما برای این‌که افراد و جامعه را از آنچه در بحرین در حال روی دادن است بیشتر مطلع کنیم ، چه اقدامی باید صورت گیرد؟

گزارش‌های زیادی از سوی آژانس‌های بین‌المللی ـ دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل ـ درباره وضع کنونی حقوق بشر در بحرین منتشر شده است. به عنوان مثال اگر به بیانیه چند روز پیش درباره حقوق بشر در بحرین دقت کنید، می‌بینید که درباره استفاده افراطی از گاز اشک‌آور آن هم به شیوه‌ای که پلیس ضدشورش بحرین با آن در حال کشتار مردم این کشور است، اشاره شده است. بویژه هنگامی که این گازها به داخل منزل بحرینی‌ها شلیک می‌شود.

این بیانیه بسیار واضح و شفاف است و واقعیت‌های زیادی را درباره آنچه در خیابان‌های منامه در حال وقوع است، به صورت مستند بیان می‌کند.

مساله دیگر این است که کمیته مستقل تحقیق بحرین که از سوی بسیونی و به ریاست وی تشکیل شده به حقایق زیادی دست یافت. بویژه در زمینه شکنجه در زندان‌ها، کشتار بیشتر مردم و ایست‌های بازرسی که همه جا گسترده شده‌ است. اما دیدیم که پس از انتشار این گزارش‌ها نیز هیچ چیزی تغییر نکرد. حتی برعکس انتظار، همزمان با انتشار این گزارش‌ها به ارائه تصاویری بسنده شده است که در ظاهر اوضاع بحرین را عادی و باثبات نشان می‌داد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.