آمارهای قابل تاملی که در نظرسنجی موسسه دولتی سانسور شد

برخی یافته‌های نظرسنجی ملّی ایسپا با ورود حسام‌الدین آشنا به این سازمان سانسور شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران سایت رجانیوز نوشت: بر اساس گزارش رئیس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) در ۲۹ آبان، این مرکز در آبان سال جاری اقدام به انجام نظرسنجی ملی در سطح شهری و روستایی در خصوص ارزیابی مردم از عملکرد دولت در عرصه های مختلف نموده است.

بر اساس پیگیری‌های ما تاکنون تنها بعضی ابعاد مربوط به عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و بطور مشخص عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای انتشار یافته است. در حالی که محور اصلی دیدگاه مردم نسبت به «اولویت های دولت یازدهم» و «ارزیابی از عملکرد اقتصادی دولت» رویکرد انتقادی به خود گرفته و نتایجی بر خلاف ادعاهای دولت یازدهم بدست آمده است.

گفتنی است مرکز نظرسنجی ایسپا علیرغم تمایل به اصلاح طلبان در دولت قبل نیز استقلال خود را حفظ کرده و در برهه های مختلف اقدام به ارائه گزارش های واقعی از وضعیت افکار عمومی نموده است. اما به تازگی و در دولت یازدهم با انتصاب حسام الدین آشنا به عضویت هیئت امنای ایسپا این رویه خدشه دار گردیده بطوری که وی نقش پررنگی در کلیه امور ایسپا داشته است و تمامی مراحل طراحی سوالات با نظر وی انجام پذیرفته و در گزینش بخش های انتشار یافته نظرسنجی نیز دخالت داشته است.

حسام الدین آشنا که از چهره های امینتی دولت یازدهم محسوب می گردد نقش مهمی در «سانسور ارائه گزارش های واقعی» به رئیس جمهور دارد و نقش آفرینی وی در این مرکز مهم و معتبر با این مأموریت توجیه پذیر است.

در ذیل بعضی یافته های نظرسنجی ملّی ایسپا در آبان امسال که مورد سانسور تیم تازه قرار گرفته است توسط رجانیوز منتشر می گردد. قابل ذکر است رجانیوز آمادگی خود را برای انعکاس نظرات مسئولین مربوطه جهاد دانشگاهی اعلام می دارد و حق انتشار یافتن اسناد مربوطه را در راستای تنویر افکار عمومی حق مخاطبان خود می داند.

این یافته ها عبارتند از:

* نارضایتی ۶۰ درصدی مردم از عدم موفقیت دولت در کنترل تورم و گرانی

بر اساس این نظرسنجی که در خصوص ارزیابی از عملکرد دولت انجام شده است «۵۹ درصد پاسخگویان موفقیت دولت در کنترل گرانی و تورم را «ضعیف» ارزیابی کرده اند» و تنها ۲۰ درصد از عملکرد دولت در این زمینه رضایت داشته اند.

* اولویت ۶۵ درصدی پاسخگویان به حل مشکلات اقتصادی

در بررسی اولویت های انتظارات مردم از دولت، اکثر پاسخگویان ، حل مشکلات اقتصادی شامل گرانی، مسکن و بیکاری را اولویت اول دولت دانسته اند و عده کمی حل پرونده هسته ای را اولویت اول دولت قلمداد کرده اند. بر اساس این پژوهش «۶۵ درصد پاسخگویان حل مشکلات اقتصادی را اولویت اول دولت می دانند.»

* اولویت ۱۲ درصدی مسائل بین المللی و حل پرونده هسته ای

یافته جالب توجه این گزارش، وزن دهی سنگین افکار عمومی به حل مشکلات اقتصادی با رویکرد تمرکز بر ظرفیت های داخلی و بی اعتماد افکار عمومی به کشورهای مخالف ایران در مذاکرات هسته ای است. بر مبنای این گزارش تنها «۱۲ درصد پاسخگویان حل پرونده هسته ای را در اولویت اول کار دولت می دانند.»

* اولویت ۱۴ درصدی پاسخگویان به پیگیری سیاست تنش زدایی بین المللی

علاوه بر نوع نگرش مردم به حل پرونده هسته ای ، نحوه مواجهه مردم با اولویت تنش زدایی بین المللی توسط دولت جالب توجه است بطوری که تنها «۱۴ درصد پاسخگویان پیگیری سیاست نش زدایی بین المللی توسط دولت یازدهم را دارای اولویت اول برای دولت می دانند.»

* رضایت ۳۵ درصدی از ایجاد آرامش و امید در کشور

در حالی که ادعای اصلی دولت برقراری امید و آرامش در جامعه می باشد ارزیابی گزارش ایسپا نشان دهنده آنست که تنها «۳۵ درصد پاسخگویان دولت یازدهم را در افزایش امید و آرامش مردم موفق دانسته اند.»


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.