آمار گمرک علت گرانی مرغ و شیر را لو داد

بر اساس آمار واردات گمرک ایران در سال گذشته، دامداران و مرغداران برای تولید شیر، گوشت و مرغ با کمبود دو میلیون تنی واردات ذرت و حدود سه میلیون تن سویا و ۳۶۴ هزار تنی سبوس گندم مواجه بوده‌اند که این امر عامل افزایش قیمت این نهاده‌ها و به تبع آن محصولات لبنی و پروتئینی شده است.

در سال گذشته واردات پنج میلیون و ۱۵۶ هزار تن ذرت دانه‌ای برای صنعت مرغداری و دامداری لازم بوده است اما طبق آمار گمرک تنها سه میلیون و ۲۷۵ هزار تن از این نهاده وارد شده است.

همچنین چهار میلیون و ۱۵۸ هزار تن کنجاله سویا به عنوان خوراک دام و طیور در سال گذشته باید وارد می‌شده اما یک میلیون و ۵۴۷ هزار تن کنجاله و سایر آخال از سویا وارد کشور شد است.

به گفته رییس اتحادیه مرکزی دامداران پنج میلیون و ۳۳۸ هزار تن جو مورد نیاز تولید دامداری‌ها در سال گذشته بوده که چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن از تولید داخل تامین شده و یک میلیون و ۳۰۸ هزار تن نیازمند واردات بوده است.

سیروس روستا به خبرنگار ایسنا گفت: یک میلیون و ۴۰۱ هزار تن انواع کنجاله بدون سویا مورد نیاز صنعت دامداری بوده است که ۵۶۰ هزار تن از این میزان از بازار داخل تامین شده و ۸۴۰ هزار تن نیاز به واردات داشته است.

وی افزود: یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن گندم مورد نیاز بوده است که ۸۷۰ هزار تن از تولید داخل تامین شده و ۲۱۰هزار تن از طریق واردات باید تامین می‌شده است.

رییس اتحادیه دامداران تصریح کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سبوس گندم مورد نیاز در صنایع دامداری بوده که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن از تولید داخل و ۴۲۰ هزار تن نیازمند واردات بوده است.

اما بر اساس آمار گمرک کشور تنها ۵۵ هزار و ۸۱۰ تن سبوس گندم وارد شده است؛ بدین معنا که بیش از ۳۶۴ هزار تن از این محصول با کمبود واردات مواجه بوده است.

روستا اظهار کرد: دو میلیون و ۳۲۷ هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز دامداری‌ها در سال گذشته بوده که ۱۶۹ هزار تن از تولید داخل تامین شده و بیش از دو میلیون و ۱۵۸ هزار تن باید از طریق واردات تامین می‌شده است.

به گفته رییس اتحادیه مرکزی دامداران پنج میلیون و ۵۱ هزار تن ذرت دانه‌های مورد نیاز صنایع دامداری بوده که دو میلیون و ۸۹۵ هزار تن آن از تولید داخل و دو میلیون و ۱۵۶ هزار تن نیازمند واردات بوده است.

همچنین به گفته حسن مقدم‌نیا ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ـ صنعت مرغداری سالانه نیازمند هفت میلیون تن سویا و ذرت است که دو میلیون تن ذرت در داخل تولید می‌شود و باید سه میلیون تن ذرت و دو میلیون تن کنجاله سویا برای این صنعت وارد شود.

لذا در مجموع صنایع دامداری و مرغداری به عنوان تولیدکننده محصولات پروتئینی و لبنیاتی کشور سالانه نیازمند واردات پنج میلیون و ۱۵۶ هزار تن ذرت دانه‌ای بوده‌اند درحالی که فقط سه میلیون و ۲۷۵ هزار تن از این نهاده وارد شده است.

همچنین چهار میلیون و ۱۵۸ هزار تن کنجاله سویا به عنوان خوراک دام و طیور در سال گذشته باید وارد می‌شده اما یک میلیون و ۵۴۷ هزار تن کنجاله و سایر آخال از سویا وارد کشور شد است. آمار گمرک حاکی از کمبود واردات سبوس گندم است.

کمبود نهاده‌های تولید عامل گرانی آنها و همچنین ایجاد بازار سیاه شده به طوریکه کنجاله سویا از کیلیویی ۵۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان، ذزرت از کیلویی ۴۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان و همچنین سبوس گندم از کیلویی ۱۱۰ تومان به بیش از ۲۷۰ تومان افزایش یافته است.

به تبع افزایش نهاده‌ها و قیمت خورام دام و طیور از اواخر سال گذشته قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و شیر و محصولات لبنی با نوسانات شدید قیمتی و افزایش نرخ مواجه بوده است.

در این میان انتظار می‌رود با توجه به وجود ظرفیت‌های دامداری و مرغداری در کشور و توانایی تولید، مسئولان امر برای واردات نهاده‌های تولید به عنوان خورام دام و طیور به میزان لازم و به موقع اقدام کنند تا قیمت‌های کاذب ایجاد شده در بازار شکسته شود.

اما جای سوال است چرا واردات این نهاده‌ها به موقع و به میزان کافی صورت نمی‌گیرد یا به قول تولیدکنندگان عده‌ای نمی‌خواهند بازار آرام شود و قیمت‌ها شکسته؛ چراکه از این آشفته بازار سود می‌برند.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.