آمار ۱۵ درصدی “عفونت‌های بیمارستانی” در کشورمان

فروردین ۱۴۰۳

۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشورمان به عفونت‌های بیمارستانی مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر معصومی اصل، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در نشست خبری پنجمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان، گفت: هم اکنون وضعیت مقاومت‌های میکروبی در دنیا به گونه‌ای است که اگر کشور‌ها اقدامی در این زمینه انجام ندهند تا چند سال آینده باید تمام آنتی بیوتیک‌ها را کنار گذاشته و به دوره قبل از وجود آنتی بیوتیک‌ها برگردیم. 

وی افزود: مصرف “آنتی بیوتیک‌ها” فقط با تجویز پزشک باید صورت گیرد. سهم آنتی بیوتیک‌ها در مصرف خودسرانه دارو‌ها بسیار بسیار است. 

معصومی اصل تصریح کرد: هر بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود در معرض ابتلا به عفونت بیمارستانی است، این در تمام دنیا وجود دارد ولی در سال‌های اخیر آمار عفونی بیمارستانی در دنیا و از جمله کشورمان رو به گسترش است. 

۹۰درصد عفونت‌های بیمارستانی قابل پیشگیری است

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد عفونت‌های بیمارستانی قابل پیشگیری است، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام شستشوی دست است، باید در بیمارستان‌ها چه پزشک، پرستار و همراه بیمار باید قبل از انجام هر کاری دست‌ها را بشوید. 

وی عنوان کرد: مسئولان و مدیران بیمارستان‌ها و پزشکان باید عفونت‌های بیمارستانی را به دقت شناسایی و اقدامات کنترل و پیشگیری را به کار گیرند. 

وی ادامه داد: آمارهای عفونت‌های بیمارستانی در دنیا متفاوت است، در کشور‌های توسعه یافته ۶ تا ۱۱ درصد بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به عفونت بیمارستانی می‌شود، این میزان در کشور‌هایی در حال توسعه به ۳۰ درصد هم می‌رسد. 

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های ما مبتلا به عفونت بیمارستانی می‌شوند، عنوان کرد: نظام مراقب عفونت بیمارستانی را از چند سال قبل آغاز کردیم، هدف ما صفر کردن عفونت نیست بلکه هدف کاهش این عفونت‌ها است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. دکتر گنجویی:

    مطالب مفید بود ولی خواهش می کنم راهکار علمی بدست اوردن امار واقعی را در بیمارستان های خودمان عنوان کنید .بی شک این امار واقعی نیست.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.