آمریکا لیاقت اظهارنظر درباره برنامه هسته ای ایران را ندارد

آمریکا لیاقت اظهارنظر درباره برنامه هسته ای ایران را ندارد

جام جم آنلاین: معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل در نشست روز بین المللی مقابله با آزمایشات هسته ای، خطاب به نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا گفت: واشنگتن حق اظهار نظر درباره برنامه هسته ای ایران را ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، اسحاق آل حبیب در پاسخ به اظهارات سوزان برک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور عدم اشاعه که کشورمان را به سرپیچی از تعهدات بین المللی متهم و برنامه هسته ای ایران را مغایر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خواند، تاکید کرد: آمریکا که نخستین و بیشترین آزمایشات اتمی جهان را انجام داده و می دهد و تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده، لیاقت اظهار نظر درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را ندارد.

معاون نمایندگی کشورمان افزود: آمریکا اکنون نیز دیگر کشورها را تهدید اتمی می کند و یکی از بیشترین ذخائر سلاح های اتمی دنیا را دارد و به مدرن سازی و توسعه این سلاحهای غیرانسانی ادامه می دهد.

وی خطاب به نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا کشوری است که با نقض آشکار تعهدات بین المللی، سلاح های هسته ای خویش را در اختیار دیگران قرار داده و در ساخت سلاح های هسته ای بیشترین کمک را به رژیم صهیونیستی به عنوان تنها منشأ بی ثباتی و ناامنی خاورمیانه کرده است.

وی افزود: آمریکا که آشکارا تعهدات حقوقی بین المللی خود را در زمینه خلع سلاح هسته ای تحت پیمان منع گسترش  نقض کرده است، اتهاماتی را ضد برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز ایران به عنوان عضو پای بند به تعهدات پیمان منع گسترش، مطرح می کند، در حالی که آمریکا با این سابقه سیاه در تاریخ فعالیت ها و سیاست های هسته ای خود، لیاقت طرح چنین اتهاماتی را ندارد.

آل حبیب در بخش دیگری از سخنانش، اجرای عملی خلع سلاح هسته ای در جهان را خواستار شد و گفت جهان نیازمند اقدامات عملی برای دور کردن خطر جنگ هسته ای و رفع تهدیداتی است که بشریت بواسطه وجود سلاحهای اتمی با آن مواجه است.

وی افزود پس از فاجعه مصیبت بار بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، اگرچه حذف سلاح های هسته ای اصلی ترین اولویت جامعه بین المللی شد و در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در نخستین قطعنامه خود، امحای کامل سلاح های اتمی را تصویب کرد، ولی متأسفانه عدم پای بندی کشورهای دارای سلاح هسته ای به تعهدات خود، تضعیف اعتبار معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای را درپی داشته، بلکه این تحول نامیمون، همراه با مدرنیزه کردن، ارتقاء و گسترش سلاح های اتمی کشورهای دارای سلاح اتمی، ناامیدی ملتها در مورد تحقق جهان عاری از این قبیل سلاح ها را منجر شده است.

معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل گفت : دنیای عاری از سلاح هسته ای نباید امری ذهنی قلمداد شود، بلکه برعکس، این امر باید بصورت عینی محقق شود و برای عملی شدن آن بیشترین مسئولیت متوجه کشورهای دارنده سلاح هسته ای است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.