آمریکا با تحریم نفت ایران به اقتصاد جهان ضربه می زند

این پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد، گفت: تحریم نفت ایران به علت نبود جایگزین مناسب، نه تنها موجب افزایش شدید قیمت فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی می شود، بلکه به اقتصاد آسیب پذیر کشورهای اروپایی در مقطع کنونی ضربه ای شکننده وارد خواهد کرد.

وی، به بحران اقتصادی کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر اروپا به دلیل بحران مالی قادر به تجهیز پالایشگاه های خود با نفت جایگزین ایران نیست، بنابراین پیروی از سیاست های تحریمی آمریکا بسیاری از تاسیسات نفتی اروپا را به تعطیلی می کشاند.

وی گفت: تحریم نفت ایران و حذف این فرآورده برای کشورهای اروپایی در درازمدت می تواند علاوه بر شوک قیمتی بالا در بازارهای جهانی، سبب عمیق تر شدن بحران اقتصادی این کشورها نیز شود.

این محقق صرب گفت: کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان که بیشترین واردات نفت از ایران را دارند در این میان آسیب پذیری بالایی نسبت به تحریم نفت این کشور خواهند داشت.

وی با اشاره به اعمال تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی و دنباله روی اتحادیه اروپا از سیاست های خصمانه واشنگتن علیه تهران، ادامه داد: آمریکا تصمیم دارد با تسلط بر کشورهای صادرکننده نفت و گاز در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه، اتحادیه اروپا را در تامین انرژی، به فراوردهای نفتی پالایشگاه های امریکایی وابسته و این کشورها را با فشار اقتصادی تضعیف کند.

وی به قرارداد ماستریخت در سال ۱۹۹۲ میلادی بین سران ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و آغاز اتحاد سیاسی و اقتصادی کشورهای این جامعه با واحد پولی یورو اشاره کرد و گفت: این اقدام اتحادیه اروپا، اقتصاد امریکا را به چالش کشید و سران کاخ سفید در واقع سیاست های خود را برای انتقام جویی از این کشورها برنامه ریزی کردند.

وی گفت :یورو در منطقه پولی اروپا موجب تضعیف دلار در صحنه سیاسی و اقتصادی شد و واشنگتن نیز در سال ۱۹۹۸میلادی و قبل از اینکه یورو رسما به عنوان واحد پولی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ میلادی جایگزین ارز کشورهای اروپایی شود با تاسیس یک نهاد مالی در مقابل سیاست جدید پولی بروکسل، دور کردن اتحادیه اروپا از تجارت مستقیم با کشورهای تولید کننده نفت و گاز و در نتیجه تضعیف یورو را در دستور کار قرار داد.

لوژانسکی در عین حال اختلاف شدید بین کشورهای منطقه یورو و احتمال خارج شدن فنلاند و یونان و چند کشور دیگر از منطقه یورو و بحران های اقتصادی در کشورهای اسپانیا، پرتغال و ایتالیا را پایان عمر نظام سرمایه داری و پایان عمر منطقه یورو توصیف کرد.

اروپام**۲۰۶۱**۱۵۹۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۷۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.