آمریکا از چین خواست به شکایت‌های تبتی‌ها توجه کند

۱۴ام بهمن ،

آمریکا با تاکید بر اینکه چین باید به شکایت‌های تبتی‌ها توجه کند پایان “خودسوزی‌های تاسف‌بار” را در تبت خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری “پی.تی.آی”، “ویکتوریا نولاند”، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: چین باید به تبتی‌ها اجازه دهد تا شکایت‌های خودشان را به صورت علنی و صلح آمیز و بدون ترس از مجازات ابراز کنند.

وی این سخنان را یک روز پس از آن اعلام کرد که دادگاهی در چین هشت تن از تبتی‌ها را به جرم “تحریک دیگران برای خودسوزی” در خصوص اعتراض به حاکمیت چین بر تبت محکوم کرد.

از سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۱۰۰ تن از تبتی‌ها در اعتراض به حاکمیت چین بر منطقه‌شان دست به خودسوزی زده و خواستار بازگشت “دالایی لاما”، رهبر معنوی تبعیده شده خود شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود گفت: آمریکا از اقدام مقامات چینی در خصوص محکوم کردن دو تبتی‌ به جرم تحریک دیگران به خودسوزی مطلع است.

نولاند در ادامه افزود: همزمان با اینکه ما مرتبا اعلام کرده‌ایم که خواستار پایان این خودسوزی‌های تاسف‌بار هستیم و به این اقدام خود ادامه می‌دهیم، هم به طور علنی و هم به طور خصوصی به دولت چین تاکید می‌کنیم تا به تمامی سیاست‌های تبت که سبب ایجاد تنش‌ها شده و هویت مذهبی، فرهنگی و زبانی مردم تبت را تهدید می‌کند، توجه کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.