آمریکا معافیت خریداران نفت ایران را تمدید کرد

۲۴م اسفند ،

71-62.jpg

آمریکا معافیت ۱۱ کشور خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، آلمان و فرانسه را از تحریمهای مالی خود مجددا تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: این معافیعت از ۲۰ مارس ۲۰۲۴ به مدت ۱۸۰ روز دیگر توسط واشنگتن تمدید می‌شود.

واشنگتن پیشتر نیز در ماه دسامبر معافیت ۹ کشور شامل چین، هند، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا ، ترکیه و تایوان را از این تحریمها تمدید کرده بود.

تمدید این معافیت‌ها به این معنی است که بانک‌های این ۱۱ کشور برای سومین دوره متوالی ۱۸۰ روزه از محرومیت از نظام مالی آمریکا در امان خواهند بود.

منتقدان تحریم‌ها معتقدند مشخص نیست که آیا اقدامات تنبیهی قادر خواهد بود تهران را به کند یا متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود وادار کند یا خیر زیرا ایران پس از سالها فروش نفت ذخایر ارزی بسیاری در اختیار دارد. این منتقدان می‌گویند: همیشه بخشی از نفت ایران با دور زدن تحریم‌ها به فروش خواهد رسید.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این ۱۱ کشور شامل ژاپن، بلژیک، جمهوری چک،‌ فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس برای کاهش یا توقف واردات نفت از ایران اقدام کرده اند و در نتیجه شامل مجازاتهای اقتصادی آمریکا علیه خریداران نفت ایران قرار نمی‌گیرند.

آمریکا بر اساس قانون یکجانبه ای که در سال ۲۰۱۱ تصویب کرد، موسسات مالی را که با بانک مرکزی ایران معامله کنند، تحریم می‌کند.

بر اساس تازهترین تحریمهای آمریکا علیه ایران که از ششم ماه فوریه اجرایی شد، خریداران نفت ایران باید طلب نفتی ایران را در حسابهای بانکی در کشور خود واریز کنند و ایران از این پول برای واردات کالا استفاده کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.