آمریکا هم نمی تواند سانتریفیوژ های فردو را نابود کند اسراییل که جای خود دارد/ حمله نظامی فقط آب و برق فردو را قطع می کند

دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین المللی که موسسه مشاوره ای سازمان سیا در حوزه های فنی از جمله برنامه هسته ای ایران محسوب می شود، نه تنها اسراییل بلکه توان نظامی امریکا برای از بین بردن تاسیسات فردو را هم زیر سوال برد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، آلبرایت که روز شنبه اول مهر (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲) با پایگاه اینترنتی فارین افرز (ارگان شورای اوبا خارجی امریکا) گفت وگو کرده، در مقام مقایسه توان نظامی امریکا و اسراییل گفته است: «تصور می شود، آنچه آمریکا می تواند آن را انجام دهد واسرائیل قادر به انجام دادن آن نیست، نابودی سایت فردو است. اما آمریکا هم نمی تواند با بمباران این سایت تونل ها و سانتریفوژهای زیر زمینی آن را از بین ببرد و صرفا می تواند خساراتی بر ساختمان ها و روساخت این مرکز تجهیزات هسته ای ایران بر جا گذارد».

وی سپس به توان نظامی اسراییل اشاره کرده و می گوید: «درصورت اقدام نظامی اسرائیل علیه سایت هسته ای فردو، تل آویو با مشکل بزرگتری روبرو خواهد شد. زیرا با بمباران این مرکز همه تجهیزات زیر زمینی آن نابود نخواهند شد و ایران ظرف دو ماه شاید بتواند دوباره تجهیزات خود را بازسازی کند و اقدامات هسته ای خود را از سر بگیرد، اما در این صورت، ایران اورانیوم غنی شده ای که می توانست در آینده خیلی دور بدست آورد، شاید ظرف چند ماه بر اثر کار وفعالیت مداوم کارشناسان هسته ای خواهد بود».

آلبرایت اضافه می کند: «اسرائیل اعلام کرده است قادر به نابودی سانتریفوژهایی که در سایت فردو زیر زمین کار گذاشته شده اند نخواهد بود.البته ناگفته نماند، اقدام نظامی تل آویو علیه سایت فرود چه بسا می تواند آب و برق این تجهیزات هسته ای ایران را قطع کند و سبب تعطیلی آن شود، اما نکته مهم اینجاست که بمباران هوایی هرگز نمی تواند موجب نابودی سانتریفوژهای پنهان در این سایت شود که از طریق تونل های زیر زمینی به یکدیگر راه دارند».

وی در پایان درباره آخرین ارزیابی اطلاعاتی امریکا از برنامه هسته ای ایران می گوید: «برغم اینکه، ایران توانایی های قابل توجهی در جنگ افزار هسته ای بدست آورده است رهبران این کشور هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای ندارند».

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.