آنالیز لیگ برتر دوازدهم توسط منصوریان و میناوند/آنها می گویند استقلال بهتر بسته شده است یا پرسپولیس؟/گهر هر بازی ۲۰۰ هزار نفر را به ورزشگاه می کشاند!

به گزارش خبرآنلاین؛دو بازیکن از یک نسل. هر دو در قامت یک کارشناس. هر دو آشنا به شرایط این روزهای فوتبال. مهرداد میناوند و علیرضا منصوریان. اولی در قامت یک ایجنت و دومی در قامت سرمربی زیر ۲۲ ساله ها. هر دو قبل از ماراتن لیگ برتر، در خبر به تحلیل تیم ها می پردازند و قدرتنمایی آبی و قرمز. منصوریان که مربی است، از دید یک مربی به وضعیت تیم ها نگاه می کند و میناوند، بیشتر از دید یک بازیکن. او در سن ۲۷ سالگی، بی آنکه به پایان فوتبالش رسیده باشد، از فوتبال خداحافظی کرد. منصوریان اما ایستاد و تا آخرین لحظه در زمین دوید. حالا آنها مثل کارشناس در آستانه شروع لیگ برتر، به آنالیز تیم ها می پردازند.
استقلال بهتر بسته شده یا پرسپولیس؟
علیرضا منصوریان از ۲۰ روز قبل شروع می کند: «آن زمان استقلال بازی نقل و انتقالات را به پرسپولیس باخته بود. جباری رفته بود، آندو نیز. دفاع ها بلاتکلیف بودند. رحمتی هم آمادگی رفتن داشت. اما ناگهان اتفاقاتی تازه افتاد. مدیریت جلو آمد. حنیف ماند، منتظری هم. امیرحسین صادقی نیز به خط دفاع اضافه شد. آندو رفت ولی ساموئل را نگه داشتند. جباری به تیم برگشت. در بالای تیم هم میداوودی بود و برهانی. الان هم بحث بازگشت مجیدی است. در این ۱۰ روز نگاهی که می کنی، یکسری اتفاقات افتاد و تیم یکدفعه بالا آمد. از طرفی استقلال برای سومین فصل متوالی است با اغلب این بازیکنان بازی می کند. امتیاز مثبتش همین است.»
مهرداد میناوند در این لحظه حرف او را تائید می کند: «آفرین. دقیقا همین را می خواستم بگویم.» سپس منصوریان حرف هایش را اینطور ادامه می دهد: «به نظر من مشکل اساسی پرسپولیس این است که ژوزه بازیکنان را نمی شناسد. شاید به خاطر این عدم شناخت او یکی از ستاره های تیمش را روی نیمکت بگذارد. مربی است و یکسری عقاید. ممکن است این مسئله هم باب میل هوادار نباشد. هوادار می گوید باشگاه یک میلیارد به بازیکن داده و باید اندازه سه میلیارد تومان کار کند ولی شاید این وسط مربی خارجی همه را سورپرایز کند. آنوقت شاید یک هجمه ای علیه او باشد.» میناوند هم علیرغم پرسپولیسی بودن، حرف های منصوریان را تائید می کند: «به نظر من هم استقلال بهتر بسته شده است. پرسپولیس الان باید خارجی های خوبی بگیرد و در جذب بازیکنان زیر ۲۳ سال هم خیلی دقت کند.»
ولی کدام کهکشانی تر هستند؟ این از نظر مهرداد میناوند: «آخر فصل باید درباره کهکشانی بودن یا نبودن نظر داد. چه فایده دارد؛ وقتی مسی را بیاوری ولی تیم نتیجه نگیرد، به چه درد می خورد؟» این بار منصوریان حرف مهرداد را تائید می کند: «او درست می گوید. مگر پارسال نگفتند استقلال کهکشانی است؟ همین روی تیم فشار آورد و باعث شد انتظارات بالا برود. وسط فصل هم کلی مصدوم داد.» میناوند اینطور حرف های مهرداد را کامل می کند: «به خاطر همین معتقدم پرسپولیس باید روی خرید بازیکنان خارجی و جذب ۲۳ سال حساس باشد.

****
سپاهان و تراکتور. دو تیمی که به اندازه استقلال و پرسپولیس پر ستاره بسته نشدند. مهرداد معتقد است سپاهان می تواند برای چهارمین بار قهرمان شود: «با شناختی که از کرانچار دارم می دانم که این اتفاق می افتد.» منصوریان اما وارد جزئیات می شود و به آنها بسنده می کند: «سپاهان آسیب دیده. نمی دانم چرا رحمان احمدی که بهترین سال بازیگری اش را تجربه کرد، از دست داد. سزار هم از سپاهان رفت، جانورایو نیز. دو بک وسط این تیم یعنی سید جلال و بنگر هم راهی پرسپولیس شدند. این تیم خیلی آسیب دیده. به نظرم آنها شاید تا نیم فصل بتوانند پا به پای استقلال و پرسپولیس بروند.» درباره تراکتور چطور؟ مهرداد می گوید: «به نظر من این تیم هنوز خوب است ولی نسبت به سال قبل ریزش خواهد داشت. امیر قلعه نویی دیگر آنجا نیست.» علیرضا منصوریان درباره سایپا و مس چنین نظری دارد: «به نظرم هر دو تیم سورپرایز لیگ برتر در فصل بعد خواهند بود.» مهرداد هم این گفته های منصوریان را تائید می کند، با این جملات: «بی سر و صدا و خیلی زود تمرینات شان را شروع کرده اند. به همین دلیل من هم آنها را پدیده لیگ برتر فصل بعد می دانم.»

 ****
گهر و آلومینیوم؛ دو تیمی که امسال به لیگ برتر آمدند. منصوریان چنین نظری درباره شان دارد: «تیم هایی که از لیگ یک می آیند یا می توانند صعود کنند یا نزول. گهر یک هجمه وحشتناکی پشت سرش دارد. اگر در خانه بازی کند، ۲۰۰ هزار نفر هم به استادیوم می آیند. به نظرم اتفاقی که سه سال پیش برای تراکتور افتاد، حالا دارد برای گهر می افتد. در کشور ما ترک و لر زیاد است. ۵۰ سال است لیگ برتر تیمی از لرستان نداشته. باید امسال از این پتانسیل استفاده کند.» مهرداد هم می گوید: «من تیم آلومینیوم را بد ندیدم. اکبر میثاقیان متخصص کار با اینجور تیم هاست. بی سر و صدا دارد کارش را می کند. اما نمی توانیم درباره اش پیش بینی کنیم.» 
 ****
منصوریان درباره کربکندی، روزهای سختی پیش بینی می کند: «مردم اصفهان باید نایب قهرمانی آسیا را فراموش کنند. ستاره های ذوب آهن رفته اند و الان زمان به جوان ها رسیده. پیام صادقیان، مسلمان و ایکس و ایگرگ… مسلمان تجربه لیگ برتر دارد و می تواند موثر باشد. به نظر من تیم ذوب آهن در کمرکش جدول باقی می ماند. کربکندی نفراتی آورده که در لیگ تجربه دارند. اما به نظرم این تیم از بین مدعی ها خارج شده.»
با این حال، منصوریان کار ابراهیم زاده را سخت تر از کربکندی می داند: «او در نفت جایگاهش ریسکی تر است. ابراهیم زاده اغلب با ذوب آهن بین سه تیم اول بود. او ریسک بزرگی کرد که به نفت رفت. به نظر من یک سر نفت برای او سوخت شدیدی دارد. اگر تیمش مدام بالا و پائین باشد، برای اعتبارش خوب نخواهد بود. اگر قرار است او با فضای اصفهان به تهران بیاید و به نفت برود، دردسر زیادی خواهد داشت. نفت امسال باید تلاش کند که بماند.» مهرداد هم تمام حرف های منصوریان را تائید می کند. 

****
بحث به تیم های شمالی می رسد؛ داماش و ملوان. مهرداد می گوید: «من ماندن یا رفتن داماش را، تنها به شخص عابدینی ربط می دهم. او باشد، قطعا تیم سقوط نمی کند. عابدینی را جزو سه مدیر تاریخ برتر فوتبال ایران می دانم.» ولی منصوریان چه نظری دارد: «شرایط ملوان امسال خیلی بهتر است، مخصوصا نسبت به داماش. ستاره های این تیم برگشته اند. مقوله ملوان با تیم های دیگر جداست. آنها در شهری بازی می کنند که فوتبال تعریف دیگری دارد. هیچ مربی ای غیر از بومی ها آنجا کار نکرده اند فکر کنم فقط یک بار یک مربی خارجی ۴۸ ساعت آنجا بوده! با پشتوانه هدایتی، بالاخره ملوان شانس زیادی برای بالا رفتن دارد.»

****
منصوریان وضعیت حسین فرکی را در نفت بهتر می بیند ولی میناوند کارش را سخت تر. علی می گوید: «وضعیت حسین آقا در نفت نسبت به ابراهیم زاده و کربکندی بهتر است.» مهرداد اما سریعا با او مخالفت می کند: «نه. من رفته ام و سیستم فولاد را دیده ام. امکانات این تیم فوق العاده است. این تیم بازیکنانی گرفته و چند مصدوم هم دارد. فرکی مربی کار بلدی است ولی شک نکنید کار در جو اهواز برای هر مربی ای سخت است.» منصوریان می گوید: «فولاد کلا زیاد پول خرج کرده.» اما مهرداد دوباره مخالفت میکند: «اتفاقا آنها امسال کمترین خرج را کرده اند.» نفت آبادان هم در نزدیکی فولاد است. منصوریان اصلا درباره این تیم پیش بینی نمی کند: «مثل آسمان هستند. هیچوقت نمی توانی پیش بینی کنی بارانی است، ابری، آفتابی یا برفی. صبح برزیل است شب یک تیم ضعیف.» اما یک اعتقاد جالب دارد: «در آبادان فوتبال مثل انزلی است. مردم تعریف دیگری از فوتبال دارند با این تفاوت که در انزلی حرفه ای تر هستند و در آبادان احساسی تر.» مهرداد ولی کمی نظر متفاوت تری دارد: «بودن نفت در لیگ برتر خیلی مهم است. این تیم امسال موفق خواهد بود.» و اما فجر سپاسی. منصوریان حرفی نمی زند ولی مهرداد میناوند چرا: «تیم خوب و جوانی است. دونده است. ولی نیاز به تجربه بیشتر دارد. به نظرم یاوری می تواند این تجربه را به تیمش تزریق کند.» 
****
در پایان یک سوال کلیدی پیش می آید. پیش بینی شما از ستاره فصل بعد چیست؟ دوباره یک بازیکن مسن خواهد بود یا یک پدیده جوان؟ مهرداد چنین نظرش را می گوید: «مگر پیرلو یکی از ستاره های یورو نبود؟ به نظرم باید نگرشتان را عوض کنید. تا بازی ها شروع نشود نمی توان پیش بینی کرد. شاید یک نفر ۵ هفته اول ستاره باشد ولی آسیب ببیند. به نظرم هم ستاره جوان خواهیم داشت و هم با تجربه. الان نو برگردد، کوله باری تجربه خواهد داشت ولی مگر من با همین کوله بار نیامدم؟ اما موفق نبودم.» منصوریان ولی یک نظر قاطع دارد: «به نظر من با نوع فوتبالی که داریم، دوباره یک بازیکن ۳۰ تا ۳۵ ساله ستاره می شود.»
 

۲۵۱ ۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.