آنچه را می‌خورید بنویسید

جام جم آنلاین: در پژوهشی جدید، ۱۲۳ زن که پس از زایمان دچار اضافه وزن شده بودند و در گذشته فعالیت بدنی چندانی نداشتند، در برنامه کاهش وزن شرکت کردند و مورد بررسی قرارگرفتند.

این زنان از یک رژیم غذایی با کالری پیروی کردند هدف این رژیم کاهش ۱۰ درصدی وزن ظرف یک سال بود. همچنین نیمی از این زنان در کنار رژیم غذایی، برنامه فعالیت ورزشی داشتند.

از همه شرکت‌کنندگان در این رژیم غذایی خواسته شد تمام روزهای هفته مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت کنند.

همچنین در طول این پژوهش، از این زنان خواسته ‌شد یک سری پرسشنامه‌ را که به رفتار یا راهبردهای شخصی آنان برای کاهش وزن مربوط بود، تکمیل کنند. پس از گذشت یک سال، هر دو گروه به طور متوسط ۱۰ درصد از وزن خود کاستند.

نتایج این پژوهش جالب توجه است. اول این‌که زنانی که غذاهای مصرفی خود را یادداشت می‌کردند، حدود ۳ کیلو بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کردند، وزن کم کردند البته این اولین پژوهشی نیست که بر اهمیت نوشتن غذاهای مصرف شده در فرآیند رژیم کاهش وزن تاکید دارد.

پژوهشی دیگر نیز که سال ۲۰۰۸ انجام شد، مشخص کرد افرادی که حداقل در شش روز هفته، غذاهایی را که می‌خوردند یادداشت می‌کردند، دو برابر کسانی که فقط یک روز در هفته یا کمتر این کار را می‌کردند، وزن کم می‌کردند.

یکی از پژوهشگران، نتیجه را این‌گونه تفسیر می‌کند: «نوشتن غذاهای مصرف شده، سبب آگاهی از دفعاتی می‌شود که به طور ناخودآگاه و بی‌هدف غذا می‌خوریم. اکنون دانشمندان می‌دانند وقتی افراد غذاهای خورده شده خود را یادداشت می‌کنند، بیش از پیش، از آنچه خورده‌اند و نیز مقدار آن آگاهی می‌یابند. خواه هدف کاهش وزن باشد یا کنترل دیابت یا حتی فقط غذا نخوردن در مواقعی که گرسنه نیستیم، نوشتن غذاهایی که می‌خوریم، می‌تواند ثمربخش باشد.»

بیشتر کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به محض خوردن غذا، آن را یادداشت کنید و این کار را به آخر شب موکول نکنید.

توجه بر برخی نکات می‌تواند به نوشتن غذاهای مصرف شده کمک کند:

* بهتر است نام غذا، زمان صرف آن و احساسی را که از خوردن آن دارید، بنویسید.

* میزان گرسنگی خود را در کنار نام غذایی که می‌خورید، بنویسید.

* ضمن آن که با خود روراست باشید، فقط غذاهای مفیدی را که مصرف کرده‌اید، یادداشت نکنید.

توجه داشته باشید که گزارش روزانه غذاهای مصرفی ‌باید دربردارنده اشتباهات و غذاهای مضری باشد که مصرف کرده‌اید. (جام جم – ضمیمه سیب)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.