آنچه مرگ را به تاخیر می‌اندازد/جرعه‌های سلامتی از نگاه امام علی(ع)

فارس نوشت: کتاب «جرعه‌های سلامتی» مجموعه رهیافت‌هایی از نهج البلاغه در مورد جسم و جان منتشر شد. «جرعه‌های سلامتی» که به همت دکتر مژده پور حسینی گردآوری شده، گزیده‌ای از رهنمودهای نهج البلاغه در مورد سلامتی است. این موارد شامل سلامتی جسمی و روحی هستند و پس از آوردن هر یک از این گزیده‌ها توضیحاتی در مورد آنها آورده شده است.

در یکی از این گزیده‌ها با عنوان «روزی برای تو روزی به زیان تو» که از حکمت ۳۹۶ نهج البلاغه گرفته شده است، آمده: «روزگار دو روز است: روزی برای تو روزی به زیان تو. پس چون خواهی که جان سالم بدر بری در روزی که برای توست سرکشی مکن و در روزی که به زیان توست شکیبا باش.»

در توضیح این حکمت اشاره شده: روانکاوان و روانپزشکان به کسانی که گرفتار واکنش‌های نامناسب و بیمار گونه در مقابل سختی‌ها و مصیبت‌ها شده‌اند، توصیه می‌کنند تا با دیدن جنبه‌ی مثبت و امیدوار کننده‌ی حوادث آرامش خود را حفظ کنند تا از زندگی خود بهره بیشتری برند. این روش یعنی(توجه درمانی) به فرد کمک می‌کند تا چه در ایام اقبال و چه در روزهای ناگوار تعادل نگرش خود را حفظ کند و گرفتار افراط و تفریط نشود.

حضرت علی(ع) در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه می‌فرمایند: ارتباط با خویشاوندان مرگ را به تاخیر می‌اندازد و عمر را طولانی می‌کند. رابطه خانوادگی فعال و زنده عوامل بیماری را از روح و جسم آدمی دور می‌کند. صله رحم عامل طول عمر شماست.

در توضیح این خطبه توضیحی از دکتر دین آرنیشراز مجله ریدر دایجست منتشر شده است: آیا می‌دانید که کسانی که خود را به یک گروه یا جمعیت متصل می‌کنند از سلامت عمومی بالاتری برخوردارند؟ تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که در جمع زندگی می‌کنند و به کارهای گروهی و تفریحات دسته جمعی و تعلقات فامیلی و خانوادگی پایبندی بیشتری نشان می‌دهند در واقع از نوعی حمایت اجتماعی مضاعف برخوردار می‌شوند که به سلامت جسمی و روانی آنها کمک می‌کند و نسبت به افرادی که تنهایی و انزوا را می‌پسندند و به گوشه‌گیری عادت دارند انسان‌های متعادل‌تری هستند. دانشمندان عقیده دارند رابطه مستقیمی میان روابط اجتماعی و بین فردی مثبت با طول عمر افراد وجود دارد و مشخصا وابستگی‌های عاطفی و احساسی میان افراد خانواده، امید به زندگی انسانها را می‌افزاید و از بروز انواع بیماری‌های روحی و جسمی پیشگیری می‌کند. علاوه بر آن این افراد در هنگام بروز مشکلات و ناگواری‌ها از حمایت بیشتری برخوردار می‌شوند و زودتر به سلامت پیشین باز می‌گردند.

کتاب «جرعه‌های سلامتی» در ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۰۰ تومان از سوی انتشارات میراث اهل قلم(کتاب دانشجویی) منتشر شده است. علاقه‌مندان برای خرید این اثر می‌توانند با شماره‌ تلفن ۳۳۳۵۵۵۷۷ و یا پیامک ۰۹۳۷۰۷۷۰۳۰۳ تماس حاصل نمایند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.