آیت‌الله مکارم شیرازی: همه در معرض امتحان الهی قرار داریم

  امروز کوره امتحان الهی داغ است و همه ما، مسئولان، مأموران و جوانان در مقام،‌ ثروت، فقر،‌ آلودگی و… مورد امتحان قرار می‌گیریم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) درباره ویژگی‌های جنگ احزاب گفتند:‌ جنگ احزاب، میدان بزرگ امتحان الهی برای مسلمان بود و چهره واقعی مؤمنان و منافقان را آشکار کرد.
ایشان درباره امتحانات موجود در این جنگ گفتند:‌ جمعیت بیش از سه برابری کفار در برابر مسلمانان، تجهیزات کامل و گسترده دشمن، حضور پنج نفر از قوی‌ترین و  شجاع‌ترین اعراب در سپاه کفار و تبلیغات منافقان در میان لشکر اسلام، از جمله مسائل تضعیف کننده روحیه مسلمانان بود که امتحان الهی بزرگی را برای آنها رقم زد.
این مرجع تقلید با  اشاره به شکل‌گیری گروه‌های مختلف، همزمان با جنگ احزاب، افزودند:‌ گروهی از مؤمنان راستین بودند که در مسیر خود محکم ایستاده بودند، گروهی مسلمانان سست ایمانی بودند که برای شرکت نکردن در جنگ بهانه‌تراشی می‌کردند، برخی مردم را به عقب‌نشینی دعوت می‌کردند و گروهی نیز منافقین بودند که می‌گفتند خدا و پیامبرش ما را فریب داده‌اند.
ایشان در ادامه درباره امتحانات الهی تاکید کردند:‌ نباید تصور کنیم که آزمایش تنها برای مسلمانان صدر اسلام و یا شرکت کنندگان در جنگ احزاب بود؛ برای مردم کوفه، زمانی که حضرت علی‌(ع) آنها را دعوت کردند و نیز زمانی که جناب مسلم به کوفه آمد و همچنین برای عصر ما این امتحانات وجود دارد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات و روایات فراوان درباره امتحان گفتند:‌ خداوند در آیه ابتدایی سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید که آیا مردم گمان کردند، همین که ادعا کنند ایمان آوردیم، رها شده و امتحان نمی‌شوند؛ کسانی که قبل از این‌ها بودند، همه امتحان شدند و کسی معاف از امتحان نیست.

* پاسخی به یک شبهه
ایشان با  استناد به  روایتی از حضرت علی(ع) درباره فلسفه امتحان الهی، در پاسخگویی به این شبهه که برخی مطرح می‌کنند:‌ خدا که از ما به خودمان آگاه‌تر است،‌چرا ما را امتحان می‌کند؟!، گفتند: امتحان الهی برای این است که اعمالی که معیار  ثواب و عقاب هستند، آشکار  شود.
معظم‌له افزودند: خدا به خاطر نیت، کسی را عذاب نمی‌کند، وقتی که نیت او به عمل تبدیل شد، عذاب الهی نیز شامل او می‌شود.
ایشان ادامه دادند:‌ برای این که انسان‌ها نسبت به خدا طلب‌کار نشوند که مثلا آرزوی حضور در رکاب امام حسین(ع)‌را داشته باشند، ‌ولی با شکل‌گیری جنگ تحمیلی، عقب بنشیند؛ بسیاری از انسان‌ها، تا زمانی که امتحان الهی نیاید، ماهیتشان شناخته نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در باره فلسفه دیگر امتحانات الهی، گفتند:‌  امتحان‌ها کوره‌هایی هستند که انسان را پرورش و آب‌دیده می‌کنند؛ فولاد وجود انسان در کوره امتحان آب‌دیده می‌شود.
ایشان در ادامه به مواد امتحانات الهی اشاره کردنده و افزودند: بر اساس قرآن، خداوند به هر وسیله‌ای انسان‌ها را امتحان می‌کند؛ ناامنی، خشکسالی، قحطی و…، همگی از مواد آزمون الهی هستند. خداوند انسان‌ها را با فقر، ثروت، مسئولیت و… امتحان می‌کند.
این مرجع تقلید با بیان این که امروز کوره امتحان الهی داغ است،تصریح کردند: این که در فضای آلوده امروزی، جوانی که خود را حفظ کرده و قدم در جای گام‌های حضرت یوسف(ع) بگذارد، امتحان خود را داده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.