آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدوار به بازرسی از پارچین

۲۵م آذر ،

آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد به توافق تازهی با ایران دست یابد تا براساس آن بتواند از پادگان نظامی پارچین بازدید کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، سرپرست گروه مذاکره کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی  پس از مذاکره روز پنجشنبه با مقامات ایرانی در تهران، در بازگشت به وین گفت: مذاکره با مقامات ایرانی برای کسب موافقت آنها برای بازرسی از پادگان نظامی پارچین تهران، شکست خورد.

وی در عین حال پیش بینی کرد در مذاکرات آتی در ماه آینده میلادی، بتوان با مقامات ایرانی برسر بازدید از این پادگان به توافق رسید.

“هرمان ناکارتس” معاون مدیر کل آژانس در عین حال گفت در مذاکره پنجشنبه در تهران، پیشرفت هایی نیز به وجود آمد.

وی که با خبرنگاران در وین صحبت می کرد گفت: قرار است نشست آینده مذاکرات میان آژانس و ایران در ماه آینده میلادی ( ۱۶ ژانویه ) برگزار شود. پیش بینی می کنیم این روند مذاکرات ادامه یابد و بتوانیم به توافق برسیم که آن را در فاصله کوتاهی عملی کنیم. 

منظور او از توافق، چارچوب برای افزایش بازرسی های آژانس در ایران است.

ناکرتس افزود: مذاکرات خوبی در تهران انجام دادیم. می توانیم در مذاکرات پیشرفت داشته باشیم.

وی دربارهٔ این پیشرفت ها چیزی نگفت.

رویترز می نویسد: تهران در مذاکرات پیشین خواهان دریافت اسناد جاسوسی شده است که شک و تردیدهای آژانس دربارهٔ برنامه هسته ای ایران ، مستند به آنهاست. این موضوع یکی از موانع در مسیر دست یابی به توافق میان ایران و آژانس در مذاکرات قبلی به شمار می رفت.

آژانس قبل از این هم پیش بینی کرده بود در مذاکرات با ایران، به توافقی دست یابد این پیش بینی محقق نشد.

دیپلمات های غربی ایران را به وقت کشی و ایجاد موانع در مذاکرات با آژانس متهم می کنند اما تهران این مسئله را تکذیب می کند.

به گفته این دیپلمات ها، آژانس از ایران می خواهد به بازرسان این نهاد اجازه بدهد از تاسیساتی در ایران از جمله پادگان نظامی پارچین در تهران بازدید و با تعدادی از مقامات ایرانی دیدار کند و بعضی اسناد را در اختیار داشته باشند.


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.