ابتلا به سرطان دهانه رحم با افزایش رفتارهای پرخطر جنسی

۲۹ آبان ،

45-29.jpg

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم یا سرویکس از جمله سرطان‌های کشنده و دومین سرطان شایع زنان در جهان است، تصریح کرد: پاپ اسمیر یک آزمایش ضروری برای پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم است به طوری که اگر این تغییرات سلولی در دهانه رحم زود تشخیص داده شود می‌توان پیش از رسیدن سلول‌ها به مرحله سرطان از بروز این سرطان در بیمار جلوگیری کرد.

دکتر طاهره افتخار در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سنین میانسالی را سن پیک شیوع سرطان سرویکس در زنان دانست و اضافه کرد: فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم دچار خونریزی‌های شدید، غیرقابل درمان و بوی بد در ناحیه واژن می‌شود که در نهایت در وضعیتی اسفناک با مرگ مواجه خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص چگونگی انجام پاپ اسمیر بیان داشت: پزشک متخصص سلول‌های ریزش شده واقع در قسمت انتهایی رحم در داخل واژن را توسط دستگاهی به نام اسپاچولا از دهانه رحم می تراشد و پس از نمونه گیری برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد تا طبیعی یا غیرطبیعی بودن حالت آنها مشخص شود.

تست پاپ اسمیر برای همه زنان متاهل ضروری است

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع زنان در جهان است، لذا تمام خانم‌ها باید پس از ازدواج یا حداکثر تا ۶ ماه پس از آغاز فعالیت جنسی، سالی یکبار با مراجعه به مراکز بهداشت و درمانگاه های زنان آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند و در صورت نرمال بودن جواب آزمایش می توانند انجام این تست را به هر۳ سال یکبار به تعویق بیاندازند.

دکتر افتخار با اشاره به ضرورت رعایت بعضی نکات پیش از انجام تست پاپ اسمیر به زنان پیشنهاد کرد: از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از آزمایش از انجام عمل نزدیکی، مصرف پمادهای واژینال و گرفتن دوش واژینال اجتناب کنند تا نتیجه آزمایش از دقت بالاتری برخوردار باشد.

این متخصص زنان و زایمان به افزایش احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی در نهایت افزایش رفتارهای پرخطر هم چون تعدد شرکای جنسی، مقاربت در وقت نامناسب، ازدواج های مکرر و ازدواج در سنین پایین اشاره کرد و افزود: زنانی که با گذشت چندین سال از آغاز فعالیت جنسی خود تاکنون تست پاپ اسمیر نداده‌اند در واقع تشخیص خطر سرطان را به تاخیر انداخته‌اند.

وی در ادامه گفت: در صورت تشخیص به موقع تغییرات سلولی در دهانه رحم با اقدامات ساده درمانی یا انجام جراحی این ضایعه درمان می گردد اما با رسیدن این تغییرات به مرحله آخر و سرطانی شدن سلول های سرویکس به سختی می توان سرطان را کنترل کرد و انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار ضروری خواهد شد.

ضرورت واکسیناسیون HPV دختران در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویروس HPV را یکی از عوامل ایجاد سرطان سرویکس معرفی و اضافه کرد: این ویروس انواع مختلفی دارد و می تواند سبب ایجاد زگیل تناسلی و قارچ در محدوده آلت تناسلی خانم‌ها شود بطوریکه ممکن است این ویروس‌ها به دهانه رحم فرد نفوذ کرده و سبب تولید عفونت HPV و در نهایت ایجاد سرطان دهانه رحم شوند.

دکتر افتخار در پایان با بیان اینکه ویروس HPV با مقاربت منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون برای مقابله با این ویروس و ایمنی بخشیدن به دختران، پیش از آغاز فعالیت جنسی در محدوده سنین راهنمایی و دبیرستان ضروری است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.