ابداع مدل ریاضیاتی برای درمان مؤثر ایدز

دانشمندان دانشگاه هاروارد با همکاری یک محقق ایرانی مدل ریاضیاتی ارائه کرده‌اند که می‌تواند به طراحی درمانهای موثر بیماری‌های چند دارویی و همچنین درمان بدون ایجاد مقاومت در بیماران مبتلا به ایدز منجر شود.

به گزارش ایسنا، مطالعات علیرضا ربیع، از مولفان این پژوهش در دانشگاه جانز هاپکینز و همکاران او می‌تواند به توضیح چرایی تفاوت میان ارتباط پایبندی به یک رژیم غذایی و مقاومت دارویی در هر داروی حاضر در ترکیب مورد استفاده در کنترل بیماری کمک کرده و پزشکان را در طراحی سریع‌تر و ارزان‌تر ترکیبات جدید دارویی با امکان ایجاد مقاومت کمتر یاری کند.

این محققان موفق به ساخت شیوه‌ای شده‌اند که محققان پزشکی می‌توانند از آن در مدلسازی تاثیرات درمانهای مختلف و پیش‌بینی امکان ایجاد مقاومت در ویروس در برابر دارو کمک کند.

در مقایسه با زمان و هزینه کارآزمایی‌های بالینی، این شیوه یک راه نسبتا آسانتر برای انجام این پیش‌بینی‌ها ارائه کرده است.

به گفته محققان این شیوه یک ابزار ریاضیاتی برای کمک به طراحی کارآزمایی‌های بالینی است که از درک محاسبه‌ای تکامل برای شبیه‌تر کردن فرآیند پیش‌بینی امکان مقاومت دارویی به مهندسی استفاده می‌کند.

اگرچه برای انجام دقیق این پیش‌بینی‌ها به داده‌های زیادی نیاز است که دکتر ربیع و همکارانش که در مورد چگونگی واکنش ویروس اچ‌آی‌وی به دوزهای متفاوت دارو مطالعه می‌کردند، این اطلاعات را تامین کردند.

چنین اطلاعاتی برای مدلی در نهایت توسط دکتر ربیع طراحی شده، بسیار اساسی بوده چرا که سطح دارو در بیماران بطور طبیعی متفاوت است. در زمان پائین بودن سطح دارو، ویروسها تحت کنترل هستند اما همچنین این سطح پائین می‌تواند خطر بروز گونه‌های جهش یافته ویروس را افزایش دهد که به مقاومت دارویی منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا ربیع و همکارانش با استفاده از این داده‌ها توانستند یک مدل رایانه‌ای را ایجاد کنند که امکان و چگونگی رشد یک ویروس یا یک گونه مقاوم در برابر دارو را بر اساس میزان پایبندی بیماران به رژیم دارویی خود پیش‌بینی‌ می‌کند.

این مدل می‌تواند به عنوان یک هدایتگر به دانشمندان در زمان طراحی ترکیبات دارویی برای مبارزه با بیماری ایدز کمک کند.

محققان اکنون در حال کار برای اصلاح این مدل جهت تاثیرگذارتر کردن عوامل دیگر از جمله گونه‌های چندگانه جهش یافته ویروس و تغییر تمرکز دارو در دیگر بخشهای بدن هستند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.