اثرات اختراعات عرضه شده بر روی میزان کیفیت محصولات تولیدی

دکتر محمد مهدی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرآیند تولید، استانداردسازی و بازاریابی محصولات فناورانه افزود: آنچه که باید در تولید محصولات مبتنی بر فناوری و اختراعات به آن توجه شود آن است که هر اختراعی الزاما به یک محصول تبدیل نمی شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت اختراعات در دنیا خاطر نشان کرد: در دنیا سالانه چندین میلیون اختراع عرضه می شود ولی همه آنها نیز به بازار عرضه نمی شود.
 

وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل اختراع به محصول نیاز به پیش شرطهای خاصی است، اظهار داشت: برای اینکه یک اختراعی تبدیل به محصول شود نیاز به بسترهای خاصی است که از آن جمله می توان به پیدا کردن بازار مناسب برای عرضه فناوری اشاره کرد.
 

مهدی نژاد به بیان برخی از دستاوردهای محققان کشور اشاره کرد و یادآور شد: سالانه از سوی محققان و پژوهشگران کشور اختراعاتی عرضه می شود ولی همه آنها نمی توانند تحولات اساسی در کشور ایجاد کنند و زمینه های استاندارد کردن سایر محصولات را فراهم کنند.
 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به کیفیت اختراعات عرضه شده از سوی پژوهشگران کشور، یادآور شد: میزان تاثیرگذاری محصولات مبتنی بر فناوری و اختراعات بر ارتقای سطح استاندارد و کیفیت سایر محصولات بسیار اندک بوده است.
 

وی رفع نیازهای اساسی کشور را از اولویت های تحقیقاتی کشور دانست و اضافه کرد: به دلیل اعمال تحریم ها در راستا رفع نیازهای کشور اقداماتی از سوی محققان و مسئولان صورت گرفته است که این امر نیز تداوم دارد.
 

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه اختراعات برای رسیدن به استانداردهای مطلوب نیاز به اقدامات حمایتی دارد، ادامه دارد: در این راستا نیاز است تا نهادهای حامی زمینه های تبدیل فناوری به محصول و رسیدن به استانداردهای مطلوب را هموار کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.