اجرای قیمت‌های جدید منوط به دریافت شیر ارزان

اجرای قیمت‌های جدید منوط به دریافت شیر ارزان

اجرای نرخ‌های جدید محصولات لبنی که از سوی وزارت صنعت اعلام شده است، منوط به دریافت شیر ۹۳۰ تومانی از گاوداری‌ها توسط کارخانه‌ها است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره قیمت‌گذاری جدید همه اقلام لبنی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یک‌سری از اقلام اصلی لبنی در رأس قیمت‌گذاری وزارت صنعت قرار دارند.

محمد فربد درباره ابلاغیه جدید این وزارتخانه و قیمت‌گذاری مستقیم آنها در نرخ‌گذاری محصولات لبنی بدون دخالت تولیدکنندگان افزود: این مسئله صحت ندارد، زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجمن صنفی تقاضا کرد تا قیمت‌های محصولات لبنی را بررسی کنند و سپس برای تصمیم‌گیری به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده ارسال کنند تا پس از بررسی نهایی اجرایی شود.

به گفته وی، قیمت‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون دخالت تولیدکنندگان نیست و تولیدکنندگان قبل از تصمیم‌گیری نهایی به انجمن صنفی دعوت می‌شوند تا از قیمت‌های پیشنهادی خود دفاع کنند و پس از آن تصمیم‌گیری نهایی را سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده که زیرمجموعه وزارت صنعت است، انجام می‌دهد.

این مقام مسئول درباره قیمت‌هایی که در روز جاری برای اجرا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است، خاطرنشان کرد: نرخ‌های اعلامی، قیمت‌هایی نیست که در نشست‌های انجمن و در میان تولیدکنندگان مطرح شده بود، بلکه تا حدودی تعدیل شده است.

فربد ادامه داد: قیمت‌های انجمن توسط سازمان حمایت کاهش یافته و پس از آن به کارخانه‌ها ابلاغ شده است.

وی درباره لزوم اجرای این ابلاغیه نیز تصریح کرد: اجرای این ابلاغیه شروطی دارد که مهمترین آن د ریافت شیر ۹۳۰ تومانی از دامدار توسط صنعت است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی یادآور شد: کارخانه‌ها باید حواله‌های علوفه را باقیمت مناسب دریافت کنند تا دامدارن بتوانند شیر با قیمت مناسب را به کارخانه‌داران بدهند.

فربد درباره اینکه آیا کارخانه‌داران تا امروز شیر ۹۳۰ تومانی دریافت کرده‌اند تا از فردا قیمت محصولات لبنی تغییر کنند، تأکید کرد: از آنجایی که هنوز شیر با قیمت مناسب تحویل کارخانه‌ها نشده است پس هیچ تغییر نرخی اتفاق نخواهد افتاد.

بر اساس این گزارش، سازمان حمایت قیمت‌های جدید سه محصول لبنی پرمصرف شیر نایلونی ۱٫۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی، ماست ۱٫۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی و پنیر UF 400 گرمی را به ترتیب یک‌هزار و ۱۰۰، یک‌هزار و ۶۰۰ و سه‌هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است. این سه قیمت نسبت به قیمت‌های پیشین به ترتیب ۲۲، ۲۳ و ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهند.

قیمت‌های شیر نایلونی ۱٫۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی، ماست ۱٫۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی و پنیر UF 400 گرمی تا پیش از ابلاغیه جدید سازمان حمایت ۹۰۰، یک‌هزار و ۳۰۰ و دوهزار و ۴۰۰ تومان بودند.

اگرچه بر اساس اعلام انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی این سه محصول در بازار بدون رعایت ابلاغیه سازمان حمایت در مقاطع مختلف با قیمت‌های یک‌هزار و ۱۰۰، یک‌هزار و ۴۰۰ و دوهزار و ۷۰۰ تومان نیز به مردم فروخته شده‌اند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که قیمت‌های جدید سازمان حمایت به‌جز در مورد شیر نایلونی حتی از قیمت‌های بازار غیررسمی محصولات لبنی پرمصرف نیز بیشتر شده است.

قیمت جدید شیر بطری یک لیتری با ۱٫۵ درصد چربی نیز با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۴۰۰ تومان رسید. قیمت این محصول تاکنون حدود ۱۱۲۰ تومان بود.

در مورد میزان تغییر قیمتی سایر محصولات لبنی نمی‌توان چندان با قطعیت نتیجه‌گیری کرد، چرا که بازار لبنیات طی چند ماه گذشته با نوسان‌های زیادی مواجه بوده است و هر شرکت نیز براساس سیاست‌های خاص خود محصولاتش را قیمت‌گذاری می‌کند، اما با توجه به افزایش قیمت سه محصول ارزان قیمت شیر نایلونی، ماست کم چرب و پنیر UF می‌توان انتظار داشت که قیمت سایر محصولات لبنی نیز کم و بیش با افزایش نسبی مواجه خواهند شد./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910709-04_R

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.