اجرای همسر سالار عقیلی در هامبورگ+عکس

۲۹خردادماه،

حریر شریعت‌زاده، نوازنده پیانوی ایرانی می‌گوید: فکر می‌کنم با روی کار آمدن آقای روحانی، وضعیت موسیقی و موزیسین‌ها بهتر از قبل شود و از هم اکنون آینده خوبی را برای این عرصه و فعالانش پیش‌بینی می‌کنم. چرا که با توجه به صحبت‌های ایشان که تا کنون شنیده‌ایم، به نظر می‌رسد به موسیقی اصیل ایران علاقه‌مند باشند.

حریر شریعت‌زاده نوازنده جوان عرصه پیانو و دف و همسر خواننده سرشناس عرصه موسیقی سنتی ایران، «سالار عقیلی» است. آنچه که سبب شده تا نام شریعت‌زاده بر سر زبان‌ها باشد تنها به همسرش وابسته نیست چرا که او یکی از نوازندگان برتر پیانوی ایرانی است. او نواختن پیانو را از ۵ سالگی آغاز کرده وشاگرد استادانی چون جواد معروفی و فخری ملک‌پور بوده است و بعد از آن هم به سبک استاد مرتضی خان محجوبی علاقمند شده و راه استاد را در پیش گرفته است. در آستانه سفر به آلمان شریعت‌زاده به سوالات خبرنگار «نامه» پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

 

قرار است اوایل هفته جاری در فستیوال بلیس آلمان حضور داشته باشید کمی در این باره بگویید؟

بله در این فستیوال به همراه همسرم شرکت می‌کنم و در آن به اجرای برنامه می‌پردازیم. پنج‌شنبه صبح برای شرکت در این جشنواره که تاریخ برگزاری آن ۲۲ ژوئن است راهی آلمان می‌شویم. قرار است در مراسم این فستیوال، من و همسرم اجرای دو نفره‌ای داشته باشیم که سالار علاوه بر خواندن قطعاتی از موسیقی ایرانی به نواختن سه‌تار نیز می‌پردازد و من نیز دف و پیانوی این اجرا را می‌نوازم. بخشی از این اجرا نیز به اجرای پیانو و آواز اختصاص دارد.

چطور شد که به این برنامه دعوت شدید؟

این فستیوال به همت پزشکان شهر هامبورگ آلمان برگزار می‌شود و اولین دوره آن است. ظاهرا اجرای دونفره ما را در پایگاه اینترنتی‌های مختلف دیده‌اند و درست به همین سبب از ما دعوت کردند تا به اجرا بپردازیم. قرار است از این پس این فستیوال هر سال برگزار شود و در این میان نوای موسیقی ایرانی به گوش مخاطبان اروپایی برسد.

مدت زمان این برنامه چگونه است و چه قطعاتی را اجرا می‌کنید؟

برنامه در دو قسمت احتمالا ۴۵ دقیقه‌ای است و قطعاتی که در «مایه ناز» اجرا کرده بودیم در این برنامه اجرا می‌کنیم. قطعات خوشه چین، سبک بال، بهار دلنشین و چند قطعه دیگر که در دستگاه اصفهان اجرا می‌شوند. البته قطعه سبک‌بال با کوک پیانوی ایرانی است که آقای عقیلی این کار را انجام می‌دهند و اگر زمان بدهند اجرا می‌شود. بخشی دیگر از این اجرا نیز بداهه‌نوازی است. البته سوپرایزی هم در نظر گرفته‌ایم و قرار است در قطعه‌ای ماهور پسرمان نیز پدرش را همراهی کند. البته با او تمرین کرده‌‎ایم اما به سبب سن کمی که دارد هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

بعد از بازگشت از آلمان برنامه آینده‌تان چیست؟

بعد از اجرای خود در آلمان همراه با حمید متبسم طی روزهای ۷ و ۸ شهریور ماه با ارکستر پردیس به رهبری بردیا کیارس روی سن می‌رویم که جزئیات آن در زمان مناسب اعلام می‌شود.

با توجه به تغییر ریاست‌جمهوری، وضعیت موسیقی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم با روی کار آمدن آقای روحانی، وضعیت موسیقی و موزیسین‌ها بهتر از قبل شود و از هم اکنون آینده خوبی را برای این عرصه و فعالانش پیش‌‎بینی می‌کنم. چرا که با توجه به صحبت‌های ایشان که تا کنون شنیده‌ایم، به نظر می‌رسد به موسیقی اصیل ایران علاقه‌مند باشند.

با توجه به اینکه شما یک خانم میباشید وضعیت موسیقی بانوان را چگونه می‌بینید؟

من هرگز در کنسرت‌هایی که مختص به بانوان است شرکت نکرده‌ام چراکه این تفکیک را قبول ندارم. یک بار سال‌ها پیش شرکت کردم که بسیار پشیمان شدم، محیطی که فراهم شده بود اصلا مناسب موسیقی و فرهنگ نبود و از شأن موسیقی به دور بود. درمیان خانم‌هایی که در عرصه آواز فعالند، استعدادهای فراوانی وجود دارند اما از آنجایی که راه رشد برایشان فراهم نیست بسیار مأیوس‌اند و این جای تاسف دارد. ما نباید بگذاریم که این استعدادها به خارج از کشور پناه ببرند چرا که این ظلم است در حق بانوان و باید شرایط را برای حضور هرچه بهتر آنها فراهمو این بستر را مهیا کنیم.

کمی از زندگی با هنرمندی چون سالار عقیلی برایمان بگویید.

اصولا زندگی با یک هنرمند کار بسیار سختی است و بسیار صبوری می‌خواهد، مخصوصا اگر این هنرمند از نوع خواننده باشد کار بسیار سخت‌تر می‌شود. اما شیرینی‌های خودش را هم دارد شاید اگر نوازنده بود کار راحت‌تر بود اما خواننده با کوچکترین موضوع صدایش درگیر می‌شود و خش بر می‌دارد. سعی می‌کنم صبور باشم مخصوصا در روزهایی که سالار کنسرت دارد کار من بسیار سخت‌تر است چرا که باید هم حواسم به ماهور باشد و هم کارهای سالار را انجام دهم ضمن اینکه باید کارهای خودم را هم سروسامان دهم. اما سعی می‌کنم این استرس را به همسرم منتقل نکنم.

نامه نیوز


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.