احترام به قوانین حقوقی ایران لازمه تردد کشتی‌ها از تنگه هرمز

شنبه ۲۰م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

مدیر کل پیشگیری قضایی معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی گفت: آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز مستلزم رعایت قوانین کشورهای ساحلی به ویژه ایران است.

یدالله عسگری در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حقوقی تنگه هرمز اظهار داشت: بی‌شک تنگه راهبردی هرمز از مهم ترین تنگه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود که در ردیف حیاتی‌ترین تنگه‌های عبور و مرور جهان شناخته شده و ایران می‌تواند مطابق کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی شرایطی را در جهت برقراری امنیت برای کشورهای دیگر تعیین کند.

این حقوقدان بین المللی با توجه به وضعیت جغرافیایی تنگه هرمز گفت: تنگه‌های بین‌المللی به ویژه هرمز اگرچه در حیطه سرزمینی کشورهای ساحلی قرار می‌گیرند اما تابع یک نظام حقوقی خاص می باشند.

وی با اشاره به اینکه آزادی دریانوردی جزء حقوق پیش بینی شده تنگه‌ها است، تصریح کرد: نکته مهم این است که آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز مستلزم رعایت قوانین کشورهای ساحلی به ویژه ایران است.

این حقوقدان بین‌المللی خاطرنشان کرد: طبق قوانین بین المللی، کشورهای ساحلی اگر احساس کنند که عبور و مرور کشتی‌های خارجی امنیت کشور را مختل می‌کند و یا اینکه ضرری برای منطقه دارد می‌توانند عبور آن‌ها را متوقف کنند، بنابراین عبور و مرور کشتی‌ها باید تابع قوانین دولت‌های ساحلی باشد که تنگه هرمز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.