احتمال بارش “باران مصنوعی” در کشور/ جزئیات مصوبه شورای‌ عالی آب

مجید نامجو در گفتگو با مهر در خصوص برنامه های وزارت نیرو برای انجام طرح باروری ابرها در کشور به ویژه در حوزه های نیازمند ایجاد بارش مصنوعی مانند حوزه دریاچه ارومیه، گفت: ما برای این منظور مصوبه شورای عالی آب را در اختیار داریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: این موضوع علاوه بر پیگیری از سوی وزارت نیرو، توسط محیط زیست نیز پیگیری می شود. آنچه که اطلاعات ما نشان می دهد این است که باروری مصنوعی ابرها، باعث افزایش میزان بارندگی در منطقه به میزان ۱۵درصد می شود.

نامجو در ارتباط با شرایطی که منجر به باروری ابرها می شود، خاطر نشان کرد: ما در هر منطقه ای که بخواهیم باروری ابرها را انجام دهیم ابتدا وضعیت و اطلاعات موجود را رصد می کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، از چند ایستگاه مختلف هواشناسی و رادارهای مختلف باید اطلاعاتی را دریافت و پردازش کنیم. همچنین وضعیت رطوبت نیز بررسی می شود.

وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که سامانه هایی در زمینه اجرای طرح باروری ابرها وجود دارد که نشان می دهد آیا زمان مناسب برای انجام باروری رسیده است و یا خیر؟ گفت: این شرایط باید به نتیجه برسد تا بتوانیم باروری را انجام دهیم.

به گزارش مهر، باروری ابرها و ایجاد بارش های مصنوعی در چند سال اخیر همزمان با افزایش خشکسالی در کشور مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران این حوزه قرار گرفته است.

هرچند تاکنون نیز برخی باروری های مصنوعی نیز در کشور انجام شده است اما عمر این تکنولوژی در ایران به بیش از یک و نیم دهه نمی رسد. با این حال، مقامات وزارت نیرو معتقدند توانسته اند تکنولوژی ایجاد باران از طریق باروری مصنوعی ابرها را در کشور بومی کنند.

وقوع خشکسالی های پی در پی در ایران باعث شد تا مسئولان وزارت نیرو تصمیم بگیرند تکنولوژی باروری ابرها را در سال ۷۴ به ایران وارد کنند. استفاده از “یدید نقره” و “یخ خشک” دو روش مهم در باروری ابرها است که هم اکنون در بسیاری از کشورها از جمله ایران به کار گرفته می شود.


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Tara:

    بارش مصنوعی خوبه اما راهکار أساسی این است شرافتا پیگیری کنید جلسه گذاشتید اما راهکار اساسی و کار اجرایی طرح انتقال آب از دریای عمان با خط لوله مستقیم و ایجاد دریاچه عایق سازی شده در بخشی از کویر لوت را انجام نمیدهید.طرحی که شاه کلید حل بسیاری از مشکلات کشور است.با کمترین هزینه بیشترین بهره برداری انجام می گیرد بسیاری از پیامد های منفی در اجرای این طرح به حداقل رسیده است.وجود منبع آبی مطمئن و پایدار در داخل کشور که بی نیاز از شیرین سازی و با وجود گرمای کویر و تبخیر آب و تشکیل ابرهای مستعد بارندگی ما همواره سامانه ضعیف بارش زایی خواهیم داشت که نه تنها مشکل آب سد ها و آب های زیر زمینی را حل میکند که یک نقطه ضعف و بحرانی بزرگ را تبدیل به فرصت خواهد کرد برای پیشرفت در بسیاری زمینه ها حل مشکل آلودگی هوا شهر های بزرگ احیای سطح مراتع و کشاورزی دیمی اشتغال زایی جوانان در شهرهای و مناطق محروم و کویری و مرزی کشور-خروج از رکود اقتصادی و ایجاد زمینه مساعد برای تولید و پرورش دام و کشاورزی -ساخت قطب جدید گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی-جذب سرمایه گذاران خارجی بیش از گذشته در عمل-تداوم پیشرفت در سالهای آینده که ما را از واردات کالاهای دامی و کشاورزی بی نیاز میکند که هیچ میتواند به یک کشور صادر کننده تبدیل کند-یعنی علاوه بر اینکه از خروج ارز جلوگیری می شود در سالهای بعد ارزآوری و درآمد زا خواهد بود-کمک به نیاز کمتر به فروش نفت در سالهای آینده-تقویت نقاط مرزی و تراکم زدایی جمعیتی محرومیت زدایی بیابان زدایی هم افزایی اتحاد بیشتر وشور نشاط مردم برای آینده-تقویت ارزش پول ملی و..که هرچه از مزایای این طرح بگوییم کم است از شما مسئولین سایت و خبرگذاری ها انتظار میرود این طرح را برای اجرا به دست نمایندگان مردم در دولت و مجلس برسانید تا هر چه زودتر إجرائی شود-در اجرای این طرح ملی دولت میتواند از همه ظرفیت های موجود در داخل و خارج از کشور کمک بگیرد-پاینده و مستدام باد ایران و ایرانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.