احتمال دارد روحانی و اوباما تصادفأ هفته آینده در مجمع عمومی باهم دیدار کنند

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با عنوان “آیا اوباما و روحانی به طور تصادفی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می‌کنند؟” مدعی شد ایران و آمریکا می‌خواهند از وجود دکتر روحانی رئیس‌جمهور میانه‌رو، در جهت رفع بن‌بست در مذاکرات اتمی و کاهش خصومت دوجانبه استفاده کنند.


http://khabareno.com

به نقل از روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، در این گزارش به قلم “اسکات پترسون” آمده است: روحانی در تمامی اظهارات خود از سخنرانی‌هایش گرفته تا نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی نشان داده که موضع‌اش میانه رو است و از مذاکرات برای خروج از بن بست هسته ای استقبال می‌کند.

در این گزارش آمده است رئیس جمهور جدید ایران جمعه قبل تأیید کرد ایران همچنان بر موضع‌اش برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق اصرار دارد با این حال وی خواستار برداشتن گام‌هایی برای از سرگیری مذاکرات شد و گفت: “ما بهترین راه حل را برای موضوع هسته‌ای در چارچوب نُرم‌های بین المللی خواستار هستیم”.
روز دوشنبه نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین اعلام کرد ایران قصد دارد به مناقشه هسته‌ای پایان دهد و این بار با عزم راسخ‌تری در مذاکرات ظاهر شود.

دو روز پیش در ۱۵ سپتامبر، باراک اوباما خبر داد که با دکتر حسن روحانی، نامه مبادله کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در این باره جزئیات بیشتری نگفت ولی تاکید کرد که ایران بالقوه می‌تواند در برقراری ثبات در سوریه نقش داشته باشد.

پس از آن، وزارت امور خارجه ایران این نامه‌نگاری را تایید کرد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ۱۷ سپتامبر به خبرنگاران گفت نامه اوباما، مربوط به تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بوده و حسن روحانی هم در پاسخ “ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه‌های مختلف مورد نظر” مطرح کرده است.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور می‌نویسد: با توجه به وقایع اخیر این سوال مطرح می‌شود که “آیا امکان دارد روحانی و اوباما یکدیگر را به طور تصادفی در مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کنند؟” اگر چنین شود این اولین دیدار میان روسای جمهور آمریکا و ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون خواهد بود.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند اوباما برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد ولی دیدار احتمالی را نیز رد نمی‌کند.
چندی پیش “رابرت اینهورن”، از دستیاران سابق اوباما اعلام کرد: “دولت جدید ایران متفاوت است. آنها واقع گراتر می باشند. پس امکان پیشرفت مذاکرات هسته‌ای هست”.
این روزنامه در ادامه مدعی شده ایران چراغ سبزی برای توقف غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد نشان داده و در قبال آن انتظار دارد که در مذاکرات آتی با گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) تحریم‌ها کاهش یابد و حق ایران برای غنی سازی اورانیوم با اهداف صلح آمیز به رسمیت شناخته شود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.