احیا دریاچه ارومیه قطعی‌است/ اظهار نظرشخصی در خصوص این دریاچه سندیت ندارد+ عکس

۲۴م آذر ،

برخی اشخاص در حالی از قطعیت خشک شدن در یاچه ارومیه سخن می‌گویند کا این موضوع با واکنش شدید نمایندگان ارومیه مواجه شده و این نمایندگان معتقدند احیای دریاچه ارومیه قطعی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران دریاچه ارومیه که در شمال‌غرب کشور و میان دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد از چندی پیش با پدیده کمبود آب و در نتیجه خشک‌شدن سطحی مواجه شده است.

همزمان با کاهش سطح آب این دریاچه -که اولین دریاچه بزرگ کشور و دومین دریاچه شور بزرگ جهان به شمار می‌رود- اقدامات نجات و احیایی آن آغاز شد که طرح‌‌های مختلفی همچون انتقال آب رودخانه ارس به این دریاچه و … در دستور کار قرار گرفت.

در همین کش و قوس پیگیری و اقدامات احیا دریاچه ارومیه که با تخصیص اعتبارات و برگزاری همایش به سمت و سوی امیدوار کننده‌ای پیش می‌رفت یکی از اساتید دانشگاه تهران اظهار نظری کرد که سبب واکنش نمایندگان ارومیه شد.

پرویز کردوانی در دومین گردهمایی کانون دانش‌آموختگان جغرافیای دانشگاه تهران پیشنهاد داد دریاچه ارومیه خشک شود و به جای اقدام در راستای احیای آن و زنده نگه داشتنش به زور آمپول، نمک‌روبی شده و اکوسیستم آبی منطقه دریاچه ارومیه به اکوسیستم خشکی و گیاهی تبدیل شود.

در همین راستا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در واکنش به این اظهارنظرها به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: چنین اظهار نظرهایی پایه علمی نداشته و عملا خشک شدن دریاچه ارومیه منتفی است.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان به شمار می‌رود از چندی پیش در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گرفته و موفقیت این اقدام قطعی است .

نماینده ارومیه اظهار داشت: نمایندگان ارومیه از تمام توان خود برای احیای این دریاچه استفاده کرده و هرگز اجازه نخواهند داد دریاچه ارومیه خشک شود.

قاضی پور تاکید کرد: نباید هر شخصی به خود اجازه دهد تا در مورد سرانجام دریاچه ارومیه که آن را نمی‌شناسد، اظهار نظر کند.

عابد فتاحی دیگر نماینده ارومیه نیز به این سخنان واکنش نشان داد و به خبرنگار پارلمانی رسانه ما گفت: اظهارنظرهایی در خصوص قطعی بودن خشک شدن دریاچه ارومیه غیر کارشناسی بوده و بیشتر جنبه نظرات شخصی دارد تا سرنوشت آینده دریاچه ارومیه.

وی افزود: نمایندگان ارومیه به دنبال پیگیری اعتبارات تخصیص داده شده جهت احیای این دریاچه می باشند تا با تخصیص آن پروژه نجات دریاچه ارومیه به سرانجام برسد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: انتقال آب رودخانه ارس و بعضی راهکارهای دیگر از جمله مواردی است که می‌تواند مانع از خشک شدن دریاچه ارومیه به صورت کامل شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی نیز واکنش مشابهی داد و به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: نظرات شخصی بعضی اشخاص در خصوص خشک شدن کامل دریاچه ارومیه سندیت ندارد .

جواد جهانگیرزاده اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه از مهمترین اولویت‌های مجمع نمایندگان این استان است که با جدیت پیگیری می‌شود.

این نماینده ارومیه خاطر نشان کرد: در حال دریافت بودجه‌ تخصیص داده شده به احیای دریاچه ارومیه هستیم که به زودی این اعتبارات تخصیص داده خواهد شد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساندندکه در صورت نهایی شدن آن دولت مکلف می شود ظرف حداکثر سه ماه فهرست تالاب ها و دریاچه های نیازمند حمایت را برای انجام یکسری عملیات اجرایی در راستای احیای آن‌ها تهیه کند.

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.