احکام استفاده از اسپری تنگی نفس، روزه زن شیرده و فرو بردن اخلاط سر و سینه

سبک زندگی روزه دار/ ۶

متن سوالات و پاسخ معظم له به این شرح است .

روزه زن شیرده

سوال :حکم زن شیرده در ماه رمضان چیست؟

جواب :زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد , یا بى اجرت شیر دهد , اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد , روزه بر او واجب نیست , و باید براى هر روز یـک مـد طعام به فقیر بدهد , و در هر دو صورت روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید , ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد , و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد – مثلا این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند – ثبوت این حکم محل اشکال است.

استفاده از اسپری برای روزه دار

سؤال :حکم استفاده کردن از اسپری برای تنگی نفس در ماه رمضان چیست؟

جواب :اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى ‏شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى ‏کند، و همچنین دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمى ‏کند، اگر چه مزه آن به گلو برسد. و اگر در بینى بریزد اگر به حلق نیز نرسد روزه را باطل نمى ‏کند.

عدم توانایی بر روزه

سؤال :کسی در ماه رمضان توانایی روزه ندارد و ضعف بر او غالب می شود آیا می تواند روزه نگیرد؟

جواب: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست، هرچند شدید باشد مگر این که موجب حرج باشد که در این صورت خوردن جایز است وباید بعد از آن قضا نماید. همچنین اگر ضعف موجب عجز از کار لازم براى کسب روزى باشد با فرض این که متمکن از کار دیگرى نیست وهمچنین اگر کارگر به دلیل تشنگى شدید نتواند روزه را ادامه دهد ودر این دو صورت به احتیاط واجب باید در خوردن وآشامیدن به مقدار ضرورت اکتفا کند واز زائد بر آن اجتناب نماید.

فرو بردن اخلاط سرو سینه

سؤال :اگر اخلاط سینه از حلق پایین برود روزه را باطل می کند؟

جواب :فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.