احیاء زراعت چوب صنوبر در کاهش تخریب جنگل ها موثر است

‘حسین شفاهی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال ۷۵ با بررسی خاک توسط کارشناسان سازمان منابع طبیعی کاشت نهال در استان گیلان آغاز شد و تولید این محصول برای کشاورزان نسبت به کاشت سایر محصولات زراعی دیگر صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی اظهارداشت: تولید این محصول در استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های مستمر نسبت به تولید سایر درختان از هزینه های کمتر برخوردار است.

وی به تولید سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان گیلان اشاره کردو گفت: به طور تقریبی در هر چهار هزار متر زمین سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار اصله نهال تولید می شود.

این تولید کننده نهال صنوبر تصریح کرد: قلمه صنوبر از اسفندماه هر سال کاشت و اواخر مهر ماه برداشت و به مزارع پرورش درخت صنوبر انتقال می یابد.

وی اضافه کرد: در صورت وجود خاک و شرایط آب و هوایی مناسب پس از گذشت شش سال این محصول برای فرآوری قابل استحصال است.

شفاهی افزود: زراعت چوب صنوبر از زمان کاشت تا برداشت برای ۴۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می کند که توسعه نهالستان ها می تواند در این اشتغالزایی سهم بیشتری داشته باشد.

این بازنشسته سازمان منابع طبیعی اظهارداشت: توسعه زراعت چوب علاوه بر حفظ منابع طبیعی و درآمدزایی باعث کاهش تخریب جنگل ها شده است.

شفاهی گفت: هم اکنون درختان صنوبر شمال کشور از دو گونه کلونی مادر (پوست دارچینی) و گونه سریع رشد (پوست سفید) هستند که عمده این نهال ها توسط منابع طبیعی استان خریداری شده و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با بیان این که حمایت های خوبی در زمینه تولید نهال صنوبر از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان صورت گرفته افزود: در بحث زراعت چوب صنوبر نیز بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: برای کاشت نهال صنوبر باید شاخه اصلاح شده نهال مادر به صورت ۲۰ سانت در خاک سبک (مخلوط ماسه، شن و خاک) کاشته شود و پس از گذشت ۹ ماه قابل برداشت است.

وی در خصوص کودشیمایی گفت: برای تولید نهال صنوبر به کودشیمایی اوره نیاز است که تاکنون کود شیمایی مورد نیاز با قیمت مناسب از سوی وزارت جهاد کشاورزی دراختیار تولید کنندگان این محصول قرار نگرفته است.

وی با اشاره به این که سال گذشته یک بسته کودشیمایی ۵۰ کیلویی دو هزارو ۷۰۰ تومان بوده که امسال این رقم به ۲۳ هزارتومان رسیده است، اضافه کرد: برای تولید حدود ۳۰ هزار اصله نهال به ۱۰۰ کیلوگرم کودشیمایی اوره سفید نیاز است.

اقتصام**۹۱۸۶**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۸۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ح ط س:

    سلام زراعت صنوبر و کبوده و سپیدار در حاشیه دو طرف بستر رودخانه ها بخصوص رودخانه هایی که از میان زمین های زراعی عبور می کنند از لحاظ زراعی و زیست محیطی حایز اهمیت است .هم باعث جذب هرزاب زمین زراعی و هم باتثیبت خاک زمین شیبدار مانع از فرسایش ان به درون بستر رودخانه شده و با جذب کود و سموم شیمیایی زراعت بالا دست مانع از الودگی زیست بوم رود خانه می شود.و از لحاظ اقتصادی ایجاد اشتغال و در امد برای روستاییان نیاز چوب کشور را تامین و تخریب جنگل های طبیعی را کاهش خواهد داد.لطفا بیشتر به ان بپردازید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.