احیای علوم پزشکی ایران در «اغما»

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز :پس از مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی برای احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزارت بهداشت در پیشنهادی از کمیسیون تلفیق درخواست کرده بود بودجه‌ای برای دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظر بگیرد تا این دانشگاه بتواند زیرمجموعه‌هایش را از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بگیرد. اما روز قبل کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد مخالفت کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از شرق ؛ آنطور که نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون تلفیق می‌گوید، کمیسیون تلفیق مجلس، ردیف‌های بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایران را حذف کرد. او گفت: با این تصمیم کمیته تلفیق، موضوع جدایی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران منتفی است. با این حال هنوز یک مرحله دیگر باقی‌مانده است؛ تصویب در صحن علنی. در واقع اگر این تصمیم کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس تصویب شود موضوع جدایی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران عملا منتفی است.

البته پیش از این دیوان عدالت اداری رای به توقف انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران داده بود. همچنین دیوان محاسبات هم احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران را مخالف برنامه پنجم توسعه دانسته بود. با این حال چندی پیش، محمدرضا منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران دربارهٔ بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران چنین پیش‌بینی کرده بود: «احتمالا بودجه برای دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین می‌شود و اگر کد بدهند درصدی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌شود ولی چون قبل از بودجه‌نویسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود خارجی نداشت چیزی قاعدتا به این دانشگاه تعلق نمی‌گیرد.»

اکنون و با حذف ردیف‌های بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایران، باید این انتزاع را منتفی‌شده دانست، مگر روی کاغذ. البته بازی رسانه‌ای مخالفان و موافقان انتزاع، تاکنون به تشکر جمعی از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیوان عدالت و دیوان محاسبات و البته جمع‌آوری امضای جمعی از کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای حمایت سران سه قوه از احیای مجدد این دانشگاه رسیده است.

جدالی که با تصمیم مجلس، احتمالا وارد مرحله تازهی می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی ایران با سودای مسوولان سابق وزارت بهداشت برای ایجاد بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در جهان اسلام با دانشگاه تهران ادغام شد و یک ماه قبل با سودای مسوولان تازه این وزارتخانه برای زیر سوال‌بردن اقدامات مسوولان سابق این وزارتخانه دوباره احیا شد. این وسط آنچه که بیش از همه از سوی مسوولان در تصمیم‌گیری‌هایشان محلی از اعراب نداشت، سرنوشت دانشجویان این دانشگاه و نظر اعضای هیات علمی آن بوده است. هم‌اکنون به نقل از دانشجویان این دانشگاه‌ها، بیش از هشت‌هزار دانشجو در هشت دانشکده ادغام‌شده دانشگاه تهران و ایران، در ورودی‌های ۹۰ و ۹۱ بین زمین و آسمان معلق مانده‌اند.

مسعود یکی از دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه تهران ورودی سال ۹۱ در این رابطه به «شرق» می‌گوید: سالی که ما وارد دانشگاه شدیم این دو دانشکده با هم ادغام شده بود و من رتبه بالایی داشتم، حالا مسوولان به ما می‌گویند به دانشگاه ایران بروید و مدرک دانشگاه تهران بگیرید. در صورتی که ساختمان پنج دانشکده پیراپزشکی، مدیریت، پرستاری، بهداشت و توانبخشی دانشگاه ایران فروخته شده و جایی برای بازگشت وجود ندارد.

او می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات ما ادغام بیمارستان‌هاست. دانشجویان علوم پزشکی دو‌سال‌ونیم در دانشگاه می باشند و باقی سال‌های تحصیل خود را در بیمارستان‌ها طی می‌کنند، حالا مسوولان می‌گویند در دانشگاه ایران تحصیل کنید و در بیمارستان‌های دانشگاه تهران حضور پیدا کنید که در نوع خود بسیار عجیب و خنده‌دار است

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.