اختصاص ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : امیرفاتح وحدتی ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم را شائبه و شبهه‌ای دانست که پس از جنگ امریکا علیه عراق ایجاد شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست افزود: طی بررسی‌هایی که دانشگاه شهید چمران و جندی‌شاپور در عراق صورت داده است، مشخص شده است که اثرات اورانیوم در ذرات معلق این کشور ملاحظه نشده است.

وی بیان داشت: بعید است ریزگردهایی که هزاران کیلومتر از شرق سوریه و غرب کشور عراق وارد می‌شوند، حاوی مواد شیمایی و خطرناک باشند.

وی با بیان اینکه دستیابی به صحت و سقم این قضیه مستلزم بررسی‌های فراوانی است، گفت: ریزگردهایی که از کشورهای منطقه وارد خاک ایران می‌شوند آغشته به مواد شیمایی نیستند.

این مقام مسئول در ادامه دربارهٔ افزایش غلظت ریزگردها در سال‌های اخیر یادآور شد: طی سال‌های اخیر در حوزه غلظت ریزگردها نسبت به سال‌های قبل در شرایط مطلوب‌تری به سر می‌بریم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ایجاد پدیده ریزگرد متأثر از اقداماتی بوده که طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، بنابراین پدیده ریزگردها نمی‌تواند با پیشبرد برنامه‌ای کوتاه مدت به سرانجام برسد از این رو مقابله با این پدیده مستلزم برنامه‌ای طولانی‌ مدت است.

مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست ادامه داد: مدیریت منابع آب، مدیریت اراضی کشاورزی، احیای مناطق بیابانی به خصوص مناطقی که دستخوش تغییرات اقلیمی می باشند در کنار توسعه فضای سبز می‌تواند به میزان فراوانی به منظور مقابله با این پدیده بسیار موثر واقع شود.

وحدتی یادآور شد: بدون شک همکاری‌های دوجانبه میان ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها ادامه خواهد داشت و در این باره توافقات متعددی میان این دو کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کشور عراق از مدت‌‌ها قبل در راستای مقابله با پدیده ریزگردها برنامه‌هایی را پیش‌بینی و در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: یکی از علل کاهش ورود ریزگردها به کشور کمک کشور عراق برای تأمین حق آبه تالاب‌های این کشور است.

وحدتی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال جاری ۵۵ میلیارد تومان به منظور مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده است و بدون شک این میزان بودجه تکاپوی پیشبرد برنامه‌های مختلف را برای مقابله با پدیده ریزگردها نخواهد داد به طوری‌که می‌توان گفت این میزان اعتبار کمتر از ۱۰درصد از پدیده ریزگردها را پوشش می‌دهد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.