اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به صنعت نفت

جام جم آنلاین: تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی و وزارت نفت به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار به امضای محمدرضا فرزین رئیس هیات عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی و رستم قاسمی وزیر نفت در نخستین روزهای تحریم جدید نفتی در محل صندوق به امضا رسید.

فرزین در این مراسم گفت: با تدبیر دولت و کمک مجلس بخشی از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس اولویت تعریف شده به صنعت نفت اختصاص می‌یابد.

وی افزود: بسیار خوشحال هستیم که در اولین روزهای تحریم ۱۴ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با وزارت نفت منعقد می‌شود که از این رقم ۲٫۵ میلیارد دلار برای صنعت پتروشیمی، ۱٫۵ میلیارد دلار برای توسعه و تکمیل پالایشگاهها، ۴ میلیارد دلار در صنایع پایین‌دستی نفت ، ۵ میلیارد دلار برای توسعه فازهای ۲۰ تا ۲۵ پارس جنوبی و ۵ میلیارد دلار برای صنایع بالادستی نفت اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: صنعت نفت جزو اولویت‌های صندوق توسعه ملی و از سرمایه‌گذاری دارای مزیت در کشور است که با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی می‌توان نفت خام را به فرآورده‌های با ارزش افزوه بیشتر تبدیل کرد.

فرزین افزود: این ۱۴ میلیارد دلار می‌تواند نشاط قابل توجهی در صنعت نفت ایجاد کند و نشان می‌دهد، علی‌رغم تحریم‌ها، اما مشکلی در روند توسعه و تولید کشور در بخش نفت ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: طبق اساسنامه صندوق مبلغ ۱۴ میلیارد دلار باید در سال جاری جذب شود و براساس اساسنامه صندوق قرارداد عاملیت با بانک‌های خصوصی منعقد می‌کند، اما اولویت سرمایه‌گذاری توسط وزارت نفت مشخص می‌شود که بعد از تأیید صندوق توسعه ملی ارز لازم در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرد.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.