اختلال در تمرکز نشانه ای از نارسایی کلیه است

۰۳م آذر ،

یک متخصص نفرولوژی گفت: وجود بعضی از مشکلات روانی همچون اختلال در تمرکز ، خستگی ، گیجی و بی حوصلگی، می تواند نشانه ای از بیماری و نارسایی کلیه باشد.

علی اکبر مشتاقی متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  کلیه از جمله مهم ترین، حساس ترین و حیاتی ترین اندام ها و بافت های بدن است و به دلایل متعدد می تواند دچار نارسایی و اختلال عملکردی شود.

وی با بیان این که اغلب مبتلایان به بیماری های کلیوی در مراحل آغازین بیماری خود از آن بی اطلاع می باشند، اظهار داشت: در بسیاری از موارد فرد مبتلا هنگامی متوجه بیماری خود می گردد که کلیه تا حد بسیاری درگیر بیماری و مشکل شده است.

مشتاقی تاکید کرد: البته در تمامی مراحل بیماری کلیوی، علایمی از بیماری ممکن است تظاهر کند که متاسفانه بسیاری از مبتلایان یا به این علایم توجه نمی کنند و یا به شکل دیگری نسبت می دهند.

وی تصریح کرد: از جمله علایمی که معمولاً کمتر به آن توجه می گردد، مشکلات و اختلالات روانی است که این نوع اختلالات به میزان قابل توجهی در بیماران کلیوی دیده می گردد.

مشتاقی گفت: وجود بعضی از مشکلات روانی همچون اختلال در تمرکز، خستگی، گیجی وبی حوصلگی ، می تواند نشانه ای از بیماری و نارسایی کلیه باشد.

وی یادآور شد: وجود مشکلات و اختلالات ادراری به ویژه سوزش و تکرر ادرار، شب ادراری ، وجود خون در ادرار و درد های خفیف تا شدید کلیه نیز از علایم بسیار مهم نارسایی های کلیوی است.

مشتاقی خاطر نشان کرد: به محض ملاحظه علایم فوق به ویژه هنگامی که این علایم به مدت طولانی بر فرد عارض می شوند، باید به پزشک مراجعه کرد و تحت آزمایش و معاینه دقیق و منظم قرار گرفت تا در صورت ابتلای احتمالی به بیماری کلیوی، بیماری فرد مبتلا در همان مراحل آغازین کنترل و درمان شود.

 فشار خون بالا و دیابت دو عامل اصلی بیماری کلیه

این متخصص نفرولوژی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل متعددی می توانند سبب بیماری  کلیوی شوند که بسیاری از آن ها به راحتی قابل کنترل می باشند.

مشتاقی تاکید کرد: در حال حاضر فشار خون بالا و دیابت دو عامل  اصلی بیماری کلیه است و زمانی که این دو بیماری با درمان مناسب کنترل و مراقبت شوند، بیماری کلیوی مرتبط با آن نیز تا حد بسیاری قابل پیشگیری یا کنترل است.

وی با اشاره به این که عوامل بسیاری در بروز دیابت و فشار خون بالا موثر می باشند، یادآور شد: تغییرات شیوه های زندگی همچون کاهش ورزش و فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب، از مهم ترین دلایل شیوع دیابت و فشار خون در جامعه است.

مشتاقی گفت: دیابت و فشار خون بالا که خود دو بیماری مهم مزمن محسوب می شوند، علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری ها و نارسایی ها کلیوی، می توانند خطر بیماری هایی دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش دهند .

وی با اشاره به دلایل دیگر بروز بیماری کلیوی در بین اشخاص جامعه، خاطر نشان کرد: عفونت ها و سنگ های ادراری و کلیوی ، عوامل ژنتیکی، استفاده از بعضی از داروها همچون داروهای ضد درد و بعضی از عوامل ناشناخته نیز در بروز مشکلات و بیماری های کلیوی نقش دارند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.