ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

۳۱فروردین۱۳،

majma asl-L.jpg

ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی سلامت در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شد و ده بند دیگر از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این جلسه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تسلیت درگذشت آیت‌الله رضوانی از اعضای فقید شورای نگهبان به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، همکاران و به ویژه خانواده ایشان در سخنان کوتاهی گفت: آیت‌الله رضوانی از سابقون انقلاب اسلامی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و منشاء خدمات ارزشمندی در مسئولیت‌های مختلف بودند. سپس اعضا با قرائت فاتحه، از درگاه خداوند متعال برای ایشان غفران و رحمت واسعه مسألت کردند و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا و رؤسای قوای مقننه و قضائیه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و مدعوین دیگری از سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط بهداشت و درمان کشور نیز حضور داشتند، پس از بحث و بررسی‌های مسبوط اعضا و مدعوین، موارد ذیل به تصویب رسید:

تولید فرآورده‌های دارویی، واکسن و محصولات زیستی، ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای استاندارد برای برخورداری عادلانه مردم و مراقبت مداوم، نظام‌مند و ساختاریافته برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مناسب از طریق:

۱- عرضه مدیریت شده فرآورده‌های دارویی و محصولات زیستی با هماهنگی نظام بیمه‌ای و نظام ارائه خدمات به منظور ساماندهی، تجویز و استفاده منطقی از دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی و جلوگیری از ایجاد تقاضای القا شده در حوزه سلامت و اجازه تجویز، صرفاً براساس نظام سطح‌بندی و راهنمایی‌های بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور (فارماکوپه) و نظام ارزیابی فناوری‌های سلامت و مقررات ذیربط باشد و ممنوعیت هرگونه تبلیغ و بازاریابی دارو و تجهیزات وارداتی خارج از ضوابط قانونی.

۲- سیاستگذاری و حمایت از تولید داخلی و مدیریت نگهداشت و استفاده درست از ملزومات و تجهیزات پزشکی و آموزش نیروی انسانی ماهر جهت حفظ سرمایه‌های اقتصادی و افزایش بهره‌وری در بخش تجهیزات پزشکی.

۳- نظارت مؤثر بر کیفیت تولید و واردات دارو و محصولات زیستی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و تقویت نظام گزارش‌دهی و جلوگیری از ورود و عرضه و مصرف داروهای غیرمجاز و محصولات زیستی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و مکمل‌های غذایی فاقد استاندارد و کیفیت لازم از تولید تا عرصه مصرف.

۴- سیاست‌گذاری مدیریت صادرات و واردات دارو، واکسن و محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با استفاده از ابزارهای علمی، فنی و قانونی برای حمایت از تولیدات، رقابت‌پذیری آن و توسعه صادرات و مقابله با بازارشکنی (دامپینگ).

– بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و مکفی، آب و هوای پاک و فراورده‌های بهداشتی ایمن و تأمین امنیت

غذایی همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق:

۱- استقرار دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به منظور توسعه همکاری‌های بین بخشی، ارتقای سلامت جامعه و افزایش کیفیت نظارت بر ایمنی و پایش مواد غذایی، داروها و فرآورده‌های دارای مصرف انسانی و دامی از تولید، واردات تا توزیع و مصرف.

۲- ایجاد ساختار قوی و کارآمدی به منظور یکپارچگی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تأمین امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی و فرآورده‌های بهداشتی.

۳- اصلاح و تصویب قوانین و تأمین منابع لازم به منظور تأمین سبد غذایی مطلوب و سالم برای برخورداری تمامی اشخاص جامعه از غذای ایمن، مناسب و کافی.

۴- اهتمام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط به بهداشت آب، خاک و هوا و پایش باقیمانده سموم، آلاینده‌ها و افزودنی ها در مواد و فرآورده‌های غذایی، دارویی، آرایشی و الزام قانونی به رعایت ضوابط، معیارها و استانداردهای ملی و مصوب.

ادامه برسی تدوین این سیاست‌ها در جلسات آتی مجمع پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.